Článek
Richard Pellew, který provádí inspekce výletních lodí pro britský Úřad pro námořní a pobřežní plavbu, řekl k osudu Concordie: „Moderní výletní lodě jsou postaveny tak, že zůstanou na hladině, i když dvě z jejích separátních komor jsou zaplavené vodou.“ Trhlina ale byla dlouhá 49 metrů.
Expert dále dodal: „Teprve v případě protržení tří komor současně se loď může převrátit.“ K tomu podle něj může dojít i v případě, že posádka nereaguje správně a neuzavře jednotlivá oddělení, aby voda nepronikala dál do trupu.
Překvapením je i poloha lodi s průrvou nad hladinou. Profesor Dracos Vassalos, který vyučuje námořní bezpečnost na univerzitě v britském Strathclydu ale říká, že moderní lodě jsou natolik složité a komplikované, že předpovědět jejich chování nemůže ani počítačová simulace. Chování může ovlivnit vítr, vlny i manévrování s lodí.
V době kolize dal kapitán příkaz plnou parou zpět a obrat doprava, aby se vzdálil od útesu i pobřeží. Jenomže po nárazu byly vyřazeny motory a generátory. Pro další manévrování použil speciálních motorů, které se používají jen při manévrování v přístavech, aby nebylo nutné použít remorkérů. Loď se mu podařilo zbrzdit a provést s ní prudký obrat do protisměru. Je ale možné, že právě tehdy se podpalubí zaplnilo ještě větším množstvím vody
Sice žádal o remorkér, ale nakonec najel na útes u břehu. Tam se loď položila na bok. Objevily se i spekulace že došlo k proražení trupu i na pravoboku.
Mohla loď doplout do přístavu?
K najetí na břeh předseda společnosti JMS pro záchranné námořní práce T. Black Powell řekl: „To není neobvyklý manévr, obvykle se ale nedělá s výjimkou případů, kdy by se loď potápěla.“ Experti se přou, zda kapitán Francisco Schettino nenajel na břeh předčasně a zda mohl s lodí doplout až do přístavu Giglio.
Překvapením pro ně je, že loď se začala naklánět až dost dlouhou dobu po najetí na mělčinu.
„Loď se naklonila do stupně, kdy nebylo možné použít záchranné čluny na jednom boku,“ řekl ředitel společnosti Costa Cruises Pier Luigy Foschi.
Experti zvažují i to, že fungoval dobře systém pump, které mají vyrovnávat náklon přečerpáváním vody mezi komorami. Kapitán Schettino ve výpovědi uvedl, že právě tento systém nebyl už po vyplutí v pořádku. Navíc je možné, že vyřazení generátorů vedlo i k jeho úplnému vyřazení z činnosti