Hlavní obsah

Před rokem se zřítilo slovenské letadlo s vojáky z Kosova

Právo, Ivan Vilček (Bratislava)
BRATISLAVA

V pátek uplynul rok od havárie slovenského vojenského letadla u maďarské obce Hece. Mezi 42 oběťmi byli většinou příslušníci mírových jednotek KFOR, kteří se vraceli domů po ukončení mise v Kosovu. Nehodu zázrakem přežil jediný člověk - nadporučík Martin Farkaš (27), který seděl v zadní části letadla.

Článek

Letadlo ruské výroby Antonov An-24 vzlétlo z kosovské Prištiny a směřovalo do Košic. Průběh letu. Po vizuálním kontaktu s košickým letištěm zahájila posádka letadla přistávací manévr. Letadlo však klesalo příliš rychle a narazilo do korun stromů na 700 metrů vysokého kopce Borsó u obce Hejce na severovýchodě Maďarska. [celá zpráva] Místní obyvatelé našli na místě jediného živého člověka a zabezpečili jeho převoz do nemocnice. Kromě vojáků KFOR byla na palubě posádka a zaměstnanci ministerstva obrany.

Nehodu zavinila posádka

Speciální komise slovenského ministerstva obrany zjistila, že posádka před letem nenastavila správně výškoměr a rozhodla se přistávat bez pomoci přístrojů, pouze vizuálním přiblížením. [celá zpráva]  "Posádka tím vzala odpovědnost za přistávací manévr na sebe. Situaci podcenila a udělala chybu," prohlásil bývalý slovenský pilot Jozef Pivarči. Velitel letadla byl velmi zkušený a měl nalétáno téměř 2000 hodin. Deset dní po havárii podal demisi ministr obrany Juraj Liška.

Památník bude odhalený v květnu

Památník na místě nehody se nepodařilo odhalit v den prvního výročí tragédie. Příčinou je nutnost jeho přepracování, věřícím se nelíbilo, že na památníku má být padlý anděl. Podle katolické církve je totiž padlý anděl symbolem zla a odvrácení od Boha. "Je to negativní postava, něco špatného. Je nevhodné spojovat zemřelé vojáky s podobnou symbolikou," uvedl vojenský biskup František Rábek. Sochař Ladislav Sabo památník přepracoval a bude odhalený v květnu. Náklady na památník dosáhnou 4,5 miliónů slovenských korun. 

Antonov An-24

Antonov An-24 je dvoumotorové turbovrtulové dopravní letadlo. Začalo se vyrábět v roce 1959 na Ukrajině, v provozu je stále asi 800 strojů, především v Africe a zemích bývalého sovětského bloku. Používají je jak vojenská letectva, tak civilní dopravci.

:: počet pasažerů: 40-55

:: max. rychlost: 450 km/h

:: taktický dolet (s 1612 kg nákladu): 3000 km

:: maximální zatížení: 5740 kg

:: rozpětí křídel: 29,64 m

:: délka: 23,53 m

:: výška: 8,32 m

:: hmotnost: 14 tun

Související články

Výběr článků

Načítám