Článek
Letadlo ruské výroby Antonov An-24 vzlétlo z kosovské Prištiny a směřovalo do Košic. Průběh letu. Po vizuálním kontaktu s košickým letištěm zahájila posádka letadla přistávací manévr. Letadlo však klesalo příliš rychle a narazilo do korun stromů na 700 metrů vysokého kopce Borsó u obce Hejce na severovýchodě Maďarska. [celá zpráva] Místní obyvatelé našli na místě jediného živého člověka a zabezpečili jeho převoz do nemocnice. Kromě vojáků KFOR byla na palubě posádka a zaměstnanci ministerstva obrany.
Nehodu zavinila posádka
Speciální komise slovenského ministerstva obrany zjistila, že posádka před letem nenastavila správně výškoměr a rozhodla se přistávat bez pomoci přístrojů, pouze vizuálním přiblížením. [celá zpráva] "Posádka tím vzala odpovědnost za přistávací manévr na sebe. Situaci podcenila a udělala chybu," prohlásil bývalý slovenský pilot Jozef Pivarči. Velitel letadla byl velmi zkušený a měl nalétáno téměř 2000 hodin. Deset dní po havárii podal demisi ministr obrany Juraj Liška.
Památník bude odhalený v květnu
Památník na místě nehody se nepodařilo odhalit v den prvního výročí tragédie. Příčinou je nutnost jeho přepracování, věřícím se nelíbilo, že na památníku má být padlý anděl. Podle katolické církve je totiž padlý anděl symbolem zla a odvrácení od Boha. "Je to negativní postava, něco špatného. Je nevhodné spojovat zemřelé vojáky s podobnou symbolikou," uvedl vojenský biskup František Rábek. Sochař Ladislav Sabo památník přepracoval a bude odhalený v květnu. Náklady na památník dosáhnou 4,5 miliónů slovenských korun.
Antonov An-24
Antonov An-24 je dvoumotorové turbovrtulové dopravní letadlo. Začalo se vyrábět v roce 1959 na Ukrajině, v provozu je stále asi 800 strojů, především v Africe a zemích bývalého sovětského bloku. Používají je jak vojenská letectva, tak civilní dopravci.
:: počet pasažerů: 40-55
:: max. rychlost: 450 km/h
:: taktický dolet (s 1612 kg nákladu): 3000 km
:: maximální zatížení: 5740 kg
:: rozpětí křídel: 29,64 m
:: délka: 23,53 m
:: výška: 8,32 m
:: hmotnost: 14 tun