Článek
„Černé skříňky se nacházejí u kýlu. Budou nyní vymontovány a ještě dnes budou poslány do Moskvy. Určí příčinu havárie letadla,“ sdělil ve čtvrtek Valerij Okulov z ministerstva dopravy agentuře RIA Novosti.
První černou skříňku našli záchranáři ráno v polozatopené zadní části trupu havarovaného letadla, která dopadla do toku řeky Volhy. Druhou objevili potápěči na mělkém dně při břehu. Oba aparáty budou nyní převezeny k expertíze do Moskvy.
Záznamy z černých skříněk by měly objasnit příčinu nehody. Zatím jsou tři hypotézy. Za nejpravděpodobnější se považuje vysazení motoru, ale nevylučuje se ani chyba pilota. Zmiňován byl však i teroristický útok. Předem experti žádnou z variant nevylučují. [celá zpráva]
Palivo nebo porucha
Spekulovalo se o tom, že na vině mohlo být nekvalitní palivo, to se ale nyní vylučuje, protože jiné stroje, které totéž palivo natankovaly, neměly potíže. Stroj zřejmě nebyl schopen se dlouho odlepit od země a stoupat kvůli poruše motoru. Nenabral potřebnou výšku.
Letiště Jaroslavl Tunošna sice bylo původně vojenské, ale v první dekádě nového milénia na něm byly provedeny všechny potřebné úpravy, aby mohlo přijímat civilní letadla včetně velkých strojů Iljušin Il-76 a Il-96 nebo Tupolev Tu-154 a Airbus A319.
Medvěděv: při výcviku posádek se dějí příšerné věci
Ve čtvrtek dorazil na místo neštěstí také ruský prezident Dmitrij Medvěděv, aby uctil památku obětí středečního leteckého neštěstí. Oznámil, že se zasadí o snížení počtu ruských leteckých společností. Vyzval rovněž ke zlepšení odborné přípravy pilotů a dovozu letadel ze zahraničí.
"Na výcvik posádek se musíme podívat, dějí se tam příšerné věci," řekl Medvěděv. "Těch, kteří nejsou na úrovni, je třeba se zbavit." Šéf Kremlu zároveň naznačil, že ruský letecký park by měly doplnit stroje dovezené z ciziny. "Cena lidských životů je vyšší než podpora domácích výrobců," konstatoval.
V troskách letounu, které po celou noc analyzovali experti ruské kontrašpionážní služby FSB, nebyly nalezeny žádné stopy trhavin. Verzi o teroristickém útoku proto vyšetřovatelé vyloučili. Příčinou havárie nebyl podle dobrozdání expertů počasí ani stav ranveje.
Vzletová a přistávací dráha má délku 3000 metrů a denně se na letišti přijímalo a odbavovalo pět až šest letů.
Na místě nehody bylo nasazeno 235 osob z ministerstva pro mimořádné události.