Článek
Czarnecki měl podle vyšetřovatelů Evropský parlament podvádět v letech 2009 až 2013 a měl mu způsobit škodu ve výši více než 203 tisíc eur (5,075 milionu korun). Europoslanec měl předat 243 žádostí o proplacení cestovních výdajů, v nichž uváděl lži o svých pracovních cestách.
Nejčastěji cestoval na trati Varšava - Jasło a Jasło - Brusel. Problém je v tom, že jedna z adres ve městě Jasło, kterou uvedl, vůbec neexistuje. Politik také ve svém daňovém přiznání neuvedl byt v Jasłu. Deník upozorňuje na Czarneckého metody, kdy si započítával cesty, které se vůbec neuskutečnily, nebo považoval za své vlastní cesty i ty, které podnikl ve vozech jiných politiků.
„Případ je sice známý, ale jeho podrobnosti, včetně kreativity a rozsahu podvodu jsou šokující,“ píše deník.
Vyšetřování skandálu Orlenu: Miliardy za nedodanou ropu i napojení na PiS
Traktorem do Bruselu
Czarnecki měl cesty podniknout v 19 vozech. Ukázalo se, že používal jen jeden. Navíc některá z vozidel v době, kdy je měl využívat ke služebním cestám, vůbec neexistovala. Podle dokladů řídil Toyotu Auris, která dosud nebyla vyrobena. Na podzim a v zimě jezdil na čínských mopedech a v kabrioletu.
Kontrolory šokovalo, že mezi vozy, jimiž podniká služební cesty, je uveden také traktor. „Ryszard Czarnecki měl v tomto vozidle cestovat služebně v období od 29. srpna do 2. září 2011 na trase Berlín - Łazy a Łazy - Štětín“, píše Gazeta Wyborcza.
„Podvody se odehrály ve volebním období 2009-13, ale Czarnecki nemůže počítat s promlčecí lhůtou. Dnes mu hrozí až 15 let vězení. Dne 15. srpna státní zastupitelství v Zamośći oficiálně předložilo obvinění proti politikovi,“ píše list.
Deník zdůrazňuje, že Czarnecki v té době v Evropském parlamentu vydělával přes 30 000 zlotých měsíčně (175 345 korun), a to bez započtení nejrůznějších příspěvků.
V rozhovoru pro Onet bývalý europoslanec všechna obvinění kategoricky popřel. Politik opakovaně tvrdil, že vyúčtování připravovali jeho asistenti, a sám si to před dvěma lety vyjasnil s Evropským parlamentem.