Článek
Podle novely zákona o silniční dopravě, o níž informoval deník Der Standard, zabaví policisté vozidlo řidiči, který překročí maximální rychlost v obci o 80 km/h a více a mimo obec o 90 km/h a více. V praxi to znamená, že spodní hranice pro odebrání vozidla a jeho následný prodej je naměřená rychlost 130 km/h v obci, 190 km/h mimo obec a 220 km/h na dálnici.
Tempo-Sünder in Österreich: Wien verschärft Strafen für Raser https://t.co/v8YVv61h2d
— ZDFheute (@ZDFheute) February 29, 2024
Jestliže je přistiženým řidič, který byl v minulosti kvůli dopravnímu deliktu soudně trestán, například za účast na ilegálních silničních závodech, nebo v posledních čtyřech letech pokutován, je práh pro odebrání auta nižší: překročení povolené rychlosti v obci o 60 km/h a mimo obec o 70 km/h.
Výnos z prodeje půjde ze 70 procent na konto státního fondu pro bezpečnost dopravy. Zbývajících 30 procent poputuje do kasy města nebo obce, kde byl přestupek spáchán.
Možnost zabavení a vydražení vozidla se týká i zahraničních řidičů. Pokud auto není majetkem provinilce, mohou úřady vozidlo na dva týdny předběžně zadržet, poté jej musí vydat vlastníkovi. Řidič v takovém případě ale dostane doživotní zákaz řízení motorových vozidel na území Rakouska a samozřejmě zaplatí řádnou pokutu.
Automotoklub má námitky
Přísná novela vstoupila v platnost i přes námitky rakouského automotoklubu ÖAMTC, který se netají pochybnostmi jak o účinku normy, tak o její právní přípustnosti. „Neexistují studie, které by prokazovaly, že tvrdší tresty odrazují více než nižší. Kromě toho by o tak razantních zásazích do vlastnického práva měly rozhodovat soudy, nikoli správní orgány,“ uvedl právní zástupce ÖAMTC Matthias Wolf, podle nějž je novela protiústavní.
„Pro bezpečnost silničního provozu by byla škoda, kdyby novela byla v prvním relevantním případu zrušena poté, co se postižený odvolá k vyšším soudům nebo Evropskému soudu pro lidská práva,“ dodal Wolf.
V Rakousku platí následující rychlostní limity: v obci 50 km/h, mimo obec 100 km/h a na dálnicích 130 km/h.