Hlavní obsah

Poláci mají dálnici k Baltu kompletní. Čekáme na české bratry, smějí se nám kvůli D11

Bolków

Trasu k Baltskému moři po kompletně zprovozněné dálnici S3 otevřely ve středu v poledne slavnostní jízdou maluchy. Fiaty 126, vyráběné od roku 1972 v Polsku, projely jako první posledním zprovozněným úsekem polské autostrády - tunelem v dolnoslezském Bolkówě. Cesta z Prahy do Štětína vede vyjma pětačtyřicetikilometrového úseku z Jaroměře do pohraničního Královce, celá po dálnici trvá zhruba pět hodin. A co je důležité, zadarmo.

Otevřením nejdelšího polského silničního tunelu Poláci kompletně zprovoznili dálnici S3 k BaltuVideo: Vladislav Prouza, Novinky

Článek

„Čekáme na české bratry, až dokončí dálnici D11. Srdečně zvu českého kolegu, aby se přijel podívat. Češi také potřebují takové pěkné silnice, jaké už mají Poláci. My jsme svoji práci vykonali,“ lehce si rýpl polský ministr infrastruktury Dariusz Klimczak (Polská lidová strana) do českého protějšku Martina Kupky (ODS).

Češi ještě ani nekopli

Češi na rozdíl od Poláků, jejichž autostráda S3 končí na královecké louce, nemají na posledním úseku D11 ani kopnuto. Dostavba dálnice z Královce do Trutnova má začít po peripetiích s vyloučením vítěze loňského tendru polské firmy Budimex na podzim v režii dceřiné společnosti Metrostavu MI Roads.

Poláci mohou stavět dálnice, ačkoliv ještě nemají vykoupené všechny pozemky.
ředitel NOVUM Miroslav Vlasák

Dálnice D11 by měla být kompletně dokončena v roce 2028. „Věřím, že výběrové řízení na D11 proběhlo v souladu s právem. Hlavně si přeji, aby dálnice na české straně byla co nejdříve dokončena,“ řekl Novinkám Klimczak.

Polská dálnice S 3 stále končí náspem na české louceVideo: Vladislav Prouza, Novinky

Polský Budimex se nevzdává, proti vyloučení z tendru se opět odvolá

Ekonomika

Polským stavbařům, kteří aspirují na evropského lídra dopravních staveb, šla na ruku legislativa. „Stavět silnice je nutné ve shodě s obyvateli regionů a samosprávami,“ doplnil pro Novinky polský ministr.

„Poláci mohou stavět dálnice, ačkoliv ještě nemají vykoupené všechny pozemky. To je největší rozdíl oproti Česku,“ upřesnil ředitel Evropského seskupení pro územní spolupráci NOVUM se sídlem v dolnoslezské Jelení Hoře Miroslav Vlasák.

Foto: Vladislav Prouza, Novinky

První jízda patřila maluchům.

Nejkrásnější polská autostráda

Dálnici S3 dlouhou 470 kilometrů s nejdelším silničním tunelem v Polsku v Bolkówě, dlouhým 2,3 kilometru, považují Poláci za nejkrásnější polskou autostrádu.

„Nejde jenom o zvlášť v Dolním Slezsku silnici s nádherným okolím, ale je i bezpečná,“ tvrdí Klimczak. „Zbývá dostavět kratičký úsek ze Štětína do Svinoústí, který by měl být brzy hotový,“ doplnil ministr.

Foto: Vladislav Prouza, Novinky

Dálnice S3 prý patří k nejkrásnějším v Polsku.

Příhraniční obce v napětí

Kompletní zprovoznění polské S3 znepokojuje české příhraničí. Obce na trase z Královce do Jaroměře očekávají enormní nárůst i kamionové dopravy. Počet vozů může vzrůst o deset tisíc denně.

„Nepřeceňoval bych to. Auta, která pojedou do českého vnitrozemí, budou nadále jezdit kratší trasou přes Náchod,“ míní Vlasák.

Foto: Vladislav Prouza, Novinky

Policisté zpřísnili dohled v pohraničním Královci.

Kamiony bez zvláštního povolení, jichž je podle informací Novinek okolo třiceti, by neměly mít šanci příhraničními obcemi vůbec projet.

Policisté hned po celkovém zprovoznění polské autostrády zpřísnili dohled v pohraničním Královci. Pokutovat maximálně patnácti sty korunami míní náklaďáky s tonáží vyšší než devět tun a dlouhé přes deset metrů. „Už jsme si na odstavném pruhu nakreslili míru,“ přiblížil jeden z hlídkujících policistů.

Po dálnicích do Rakouska nebo Polska? Zatím zapomeňte

Ekonomika
Související témata:

Výběr článků

Načítám