Článek
Podle odborníků a svědků havárie stroj hořel a na zem dopadl vcelku, nebo alespoň jeho větší část. Myslí si to také profesor Timothy Holt z letecké univerzity Embry-Riddle.
Zdá se, že v tomto případě se letoun rozbil na kousky až po nárazu na zem, uvedl expert.
KOMENTÁŘ DNE:
Lyžařské Nagano - Nedá se nic dělat, dnešní komentář musí být sportovní, protože jedna mladá dáma přepsala lyžařské dějiny země. Čtěte zde >>
Na palubě letadla, které se ve čtvrtek zřítilo na Ukrajině, bylo podle malajsijských aerolinek 154 Nizozemců, 27 Australanů a 43 Malajsijců včetně 15 členů posádky. Podle českého ministerstva zahraničí letadlem necestoval žádný občan České republiky. |
Co se dělo s letadlem po zásahu raketou, záleží na tom, kam přesně letoun zasáhla. Pokud by zasáhla oblast křídel, kde se má nacházet palivo, tak by letadlo téměř zcela jistě explodovalo již ve vzduchu. To však podle něj nebude zřejmě tento případ.
Pilot by musel odpálenou raketu vidět
„V tomto případě to však vypadá tak, že při dopadu na zem byla ve stroji ještě většina paliva. Na obloze nebyla vidět žádná ohnivá koule, plameny vyšlehly zřejmě až po dopadu, když začala z místa zřícení stoupat oblaka tmavého dýmu,” tvrdí profesor.
Komerční letadla jako toto, které mělo na palubě 298 lidí, nemá k dispozici výbavu, která by pilotům oznámila, že na jejich letoun směřuje nějaká střela. Jediný způsob, jak by pilot mohl vědět, že na jeho stroj byla vypálena raketa, je případ, kdy by viděl její samotné odpálení ze země.
Expert: Piloti neměli šanci střetu zabránit
„Pokud byste snad v komerčním letu dostal jako pilot varování či zahlédl raketu směřující na letadlo, jedinou vaší šancí by bylo začít se strojem co nejrychleji klesat a aspoň se pokusit začít otočku,” uvedl Holt, který má 15letou pilotní praxi z amerického námořnictva, a zdůraznil, že není řeč o žádné výkonné stíhačce, ale velkém kolosu, který by se snažil vyhnout raketě. Dodal, že zřejmě ani tento manévr by nepomohl.
„Víceméně nevidím žádný způsob, jakým by se piloti mohli katastrofě vyhnout. Navíc piloti těchto letů rozhodně nejsou vycvičeni na úhybné manévry před raketou,” řekl Holt.
Vyšetřování pádu letounu Boeing 777 společnosti Malaysian Airlines, směřujícího z Amsterodamu do Kuala Lumpuru, jehož trosky jsou rozesety kolem ukrajinské vesnice Hrabove, zatím nepřineslo informaci, na kterou se mnozí bojí zeptat.
Otázka zní, zda lidé na palubě letounu zemřeli okamžitě po nárazu rakety, či až o několik minut později, kdy letadlo dopadlo na zem. „Hodně to záleží na typu rakety a také místu, kam letadlo zasáhla,” dodal Holt.