Článek
Předseda MAK Alexej Morozov na tiskové konferenci potvrdil dřívější zprávy ruského tisku, že bezprostřední příčinou havárie bylo bezděčné brzdění některého z pilotů. Posádka byla podle Morozova nedostatečně přeškolena ze starších typů Jak-40, kde jsou na podlaze kabiny pilotů opěrky pro podpatek. V novějších typech Jak-42 takové opěrky nejsou, a pokud některý z pilotů ze zvyku nohu o neexistující opěrku opřel, vyvolal brzdný efekt.
Ruční brzda byla vypnuta.
Morozov rovněž řekl, že v krvi druhého pilota Igora Ževelova byly zjištěny stopy fenobarbitalu, léku, který je s řízením letadel neslučitelný. Bylo zjištěno, že pilot podstupoval léčbu chorobných neurologických změn, které se projevovaly zpožděnou reakcí rukou a nohou.
Vyšetřovatelé MAK zjistili i řadu dalších vážných pochybení, která provoz osudného letounu doprovázela. Žádná z nich ale neměla zásadnější vliv na okolnosti havárie.
Vdovy nevěří
"Sama létám 25 let, z toho osm s Igorem. Andrej i můj Igorek byli příliš zkušení letci, aby se dopustili takové chyby," řekla deníku vdova po druhém pilotovi Igoru Ževelovovi Ljudmila. "Osobně budu usilovat o nezávislé vyšetřování," dodala.
Stejný názor má přítelkyně Andreje Solomenceva, který měl podle dřívějších zpráv v tisku chybu způsobit, když zároveň vzlétal a brzdil. "Přes média nás nutí uvěřit, že vinen je pilot. Když to přeženu, tak to vypadá, jakoby si dva taxikáři tahali sirky, kdo a na jakém místě poletí, a jeden se zasekl o podpatek, druhý šlapal na pedály. Kdyby to napsal romanopisec, tak bych tomu možná věřila. Ale dobře jsem znala Andreje jako čestného a velice zodpovědného člověka, a tak se mi to zdá příliš jednoduché a pohodlné obvinit posádku a případ uzavřít," řekla Světlana Levdiková, která kapitána letounu znala 25 let.
Podle deníku se příbuzní mohou domáhat dalšího vyšetřování se zapojením nezávislých odborníků. Tuto možnost poskytlo nedávné rozhodnutí ústavního soudu v případu skandální dopravní nehody v Moskvě s účastí vozu viceprezidenta ropného koncernu Lukoil, které se vztahuje i na všechny případy, které byly uzavřeny kvůli smrti podezřelých či viníků.
Vždycky to svedou na piloty, tvrdí advokát
"Při všech katastrofách z poslední doby byli piloti označeni za viníky. Svalit veškerou vinu na mrtvou posádku je tendence současného vyšetřování," míní advokát Igor Trunov, který hájil zájmy pozůstalých po leteckých nehodách v Irkutsku, Doněcku a Permu.
Okruh viníků je podle advokáta mnohem širší, a tak by pozůstalí měli trvat na dalším vyšetřování.
Letecké neštěstí na jaroslavlském letišti Tunošna připravilo o život 44 lidí, většinou hokejistů místního klubu Lokomotiv. Mezi mrtvými byla i trojice českých reprezentantů Jan Marek, Karel Rachůnek a Josef Vašíček. Tragédii přežil pouze palubní inženýr Alexandr Sizov. |
---|
List Kommersant v pondělí uvedl, že vyšetřovatelé očividně dospěli k závěru, že za havárii může pilot Andrej Solomencev, který prý při startu mimoděk sešlápl brzdový pedál. [celá zpráva] |