Hlavní obsah

Pátrání na Concordii skončilo, na lodi už nikdo další nepřežil

Řím/Rotterdam/Londýn

Pobřežní stráž už ukončila pátrání po přeživších na palubě ztroskotané výletní lodi Costa Concordia. Záchranáři prošli všechny části, které jsou nad vodu. V ponořených místech mohou být už jen další mrtvá těla. Stále je hlášeno 24 nezvěstných. Ve středu se začne odčerpávat palivo, aby se zabránilo ekologické katastrofě. Nakonec se rozhodne, zda se dá loď ještě zachránit, nebo jestli se rozřeže na kusy.

Co bude dál s lodí Costa Concordia?

Článek

Zatím bylo nalezeno 11 těl obětí. [celá zpráva]

Další mohou být v ponořených částech lodi, tedy v místech, odkud se lidem nepodařilo uniknout, protože byla zaplavena, když kapitán najel na útes, jenž rozerval bok lodi. Podle některých zpráv automatický systém uzavřel části, do nichž vnikla voda.

Toto video už bohužel nemůžeme přehrávat z důvodu vypršení internetové licence

BEZ KOMENTÁŘE: Potápěči vytahují z lodi obětiVideo: Reuters

Odčerpání nafty

Nejprve se z lodě musí odčerpat 2400 tun nafty. Podle holandské firmy Smit Salvage, která to má udělat, zabere přečerpání 1,8 miliónu litrů paliva dva až čtyři týdny a po záchraně lidí je tou nejdůležitější činností.

Foto: Max Rossi, Reuters

Ztroskotaná loď Costa Concordia u italských břehů.

Kees van Essen ze společnosti Smit Salvage uvedl pro televizi SBS, že je přesvědčen, že se palivo podaří přečerpat do přistavených cisternových lidí, aniž by uniklo. Dodal ale, že při takovýchto operacích je vždy ohroženo životní prostředí. Komplikaci může představovat neklidné moře. Zatímco v úterý bylo klidné s třiceticentimetrovými vlnami, ve středu má být bouřlivé a vlny mají dosahovat výše 1,8 metru.

V případě, že by palivo uniklo, mohla by nastat ekologická katastrofa v Tyrhénském moři. Největším problémem bude odčerpat 200 tun z ponořené části lodi. Výhodou naopak je, že loď používala naftu a ne mazut, který se musí napřed ohřát.

Sešrotovat, či odtáhnout

Mezitím se musí majitel a pojišťovny rozhodnout, zda se pokusí loď zachránit. Pro její případné odtažení bude nutné přeplátovat rozměrnou trhlinu na levoboku. Pak by se měla loď narovnat, zřejmě pomocí nafukovacích vaků vložených pod pravobok, a odtáhnout do přístavu. Otázkou ale je, nakolik je poškozen pravobok, na němž plavidlo spočívá.

Foto: ČTK/AP

Záchranný člun u trhliny v trupu lodi Costa Concordia

Mike Lacey z International salvage union uvedl pro Channel 4, že největší chybou by bylo pokusit se hned loď narovnat, protože to by pak mohla jedině nabrat vodu a potopit se. Nevyloučil ale, že vzhledem k rozměrům lodi to bude i při použití jeřábů a nafukovacích vaků nemožné. Pak by musel být vrak tradičně rozřezán. Vaky mohou jen zmenšit náklon ze současných 80 stupňů na 60. Pak musejí nastoupit plovoucí jeřáby.

Lacey ale varoval před nebezpečím, že loď by mohla sklouznout z útesu do hloubky, což by byl ten nejhorší scénář. Leží na útesu, pod nímž je sedmdesátimetrová hloubka. Už v pondělí se pomalu posunovala.

Akcie rejdařství, které loď provozovalo, v úterý ztratily 14 procent své hodnoty, když klesly na 29,60 dolaru.

Foto: Max Rossi , Reuters

Loď Costa Concordia se převrátila u břehu.

Související články

Výběr článků

Načítám