Článek
"Výsledky prvních analýz parametrických záznamů svědčí o tom, že neexistují důvody se domnívat, že kvalita kerosinu neodpovídala normám," řekl agentuře RIA Novosti mluvčí Rosaviacije. Dostatečnou kvalitu paliva podle něj potvrdil i rozbor vzorků kerosinu odebraných na letišti Tunošna v Jaroslavli. Tato spekulativní hypotéza byla vyvrácena už dřív tím, že všechny stroje ten den tankovaly stejný letecký petrolej. [celá zpráva]
Na letišti Tunošna ale stále platí zákaz tankování leteckého paliva, které letišti dodává místní jaroslavlská rafinérie.
"Podle odborníků Mezistátního leteckého výboru (MAK), kteří zkoumají skřínky, je nutno příčinu hledat jedině v motorech," napsala ruská agentura ITAR-TASS s odvoláním na první výsledky analýzy černých skříněk.
Motory neposkytovaly dostatečný tah
Nastavení stabilizátoru a vztlakových klapek, potřebné ke zdárnému startovacímu manévru, bylo podle dnešní zprávy MAK správné, i když se objevily spekulace, že směrové kormidlo nefungovalo dobře a že nebyly dostatečně vysunuty vztlakové klapky.
Podle MAK motory letadla pracovaly až do okamžiku nárazu letadla do země, ale neposkytovaly dostatečný tah, aby letoun dosáhl rychlosti potřebné k bezpečnému vzletu.
Co se v takovém případě děje, popsal ruský zkušený pilot Jurij Sytnik. "Při dosažení určité rychlosti pilot zvedá kola předního podvozku ze země, při dosažení dalšího stupně má poslední možnost rozhodnout, zda odstartuje či nikoli," popsal startovní operaci letounů Jak-42 Sytnik. "Jde-li vše dobře, výkon motorů v tomto momentu garantuje rychlost dostatečnou pro dosažení bezpečné výšky. To se ale v Jaroslavli nestalo."
"Pokud byly mechanické části letadla v pořádku, je třeba hledat příčinu katastrofy v motorech," dodal Sytnik a upozornil, že v minulosti došlo už k několika případům, kdy střední ze tří motorů letounů Jak-42 nedával potřebný výkon. Pokud současně neposkytují dostatečný tah všechny tři motory, Jak-42 se nevzlétne, i když letět může jen na jeden motor.
"Pokud nemá letoun při startu dostatečnou rychlost a pilot zvedne jeho přední část ze země, může se od ranveje odpoutat," řekl agentuře letecký odborník Viktor Bugaj. "Letoun ale ztratí rychlost, poskočí setrvačností za vzletovou dráhu, a pak se zřítí."
Už dříve se ale objevilo tvrzení, že druhý pilot neměl s Jakem-42 zkušenosti, a že právě v Jaroslavli s ním pod dozorem prvního pilota startoval poprvé. Otázkou nyní jek, jak byly nastaveny přípusti tahu motoru. [celá zpráva]