Hlavní obsah

Otevři proboha ty dveře, křičel na kopilota kapitán airbusu

Situace na palubě letadla Germanwings, které se v úterý zřítilo ve francouzských Alpách, byla několik minut před havárií velmi dramatická: kapitán se marně dobýval do kokpitu a zoufale křičel druhého pilota, aby otevřel dveře. Mezi pasažéry propukla panika. Vyplývá to z přepisu zvukového záznamu z pilotní kabiny, který v neděli zveřejnil německý deník Bild.

Foto: Reuters

Značně poškozená černá skříňka Airbusu A320 Germanwings

Článek

„Otevři proboha ty dveře!” a „Otevři ty zatracené dveře!” křičel kapitán Patrick Sondheimer na druhého pilota Andrease Lubitze, který ho nechtěl pustit do kabiny poté, co si odskočil na toaletu. Andreas Lubitz ale na jeho výzvy nereagoval.

Let z Barcelony do Düsseldorfu probíhal až do odchodu kapitána na toaletu po dosažení letové hladiny 11 600 metrů probíhal naprosto rutinně.

Podle deníku Bild je na záznamu nejdříve slyšet, jak se Sondheimer cestujícím omlouvá za to, že letadlo odstartovalo s 26minutovým zpožděním a slibuje jim, že se ho během letu bude snažit dohnat. Pak dvacet minut klidně konverzuje s Lubitzem, který mu nabízí, že si může kdykoli odskočit, když to nestihl v Barceloně.

Foto: Michael Mueller, ČTK/AP

Andreas Lubitz

V 10:27 letadlo vystoupalo do cestovní výšky 11 600 metrů. Kapitán Lubitze vyzval, aby se začal připravovat na přistání v Düsseldorfu. Když druhý pilot dokončil kontrolní proceduru, ujistil kapitána, že může kokpit opustit. Po dvou minutách je pak slyšet Sondheimera, jak předává Lubitzovi velení: „Můžeš to převzít.”

V 10:29 letové radary zaznamenaly, že letadlo začalo klesat. Během první minuty sestoupilo o 100 metrů, během další minuty už ztratilo 550 metrů z původní výšky. V 10:32 se letadlo snažili kontaktovat letoví dispečeři, ale nedostali žádnou odpověď. V tu chvíli se v kokpitu rozezněl i automatický alarm, upozorňující na náhlé klesání.

Vzápětí je slyšet hlasité rány, pravděpodobně důsledek toho, jak se kapitán snaží dostat do kabiny. „Proboha, otevři ty dveře!,” křičí kapitán a v záznamu lze rozeznat i první výkřiky cestujících. V 10:35, kdy je letadlo ve výšce pouhých 2100 metrů, je slyšet další sérii hlasitých kovově znějících zvuků. Francouzští vyšetřovatelé už dříve uvedli, že kapitán se pokoušel zablokované pancéřové dveře otevřít i pomocí sekáčku. Po minutě a půl se v kokpitu rozeznělo další automatické varování vyzývající piloty, aby začali stoupat.

Foto: Emmanuel Foudrot, Reuters

Trosky Airbusu A320 po dopadu ve francouzských Alpách

V 10:38 je kromě motorů na záznamu slyšitelný dech druhého pilota, který je jinak zcela potichu, o dvě minuty později letadlo za křiku cestujících narazí křídlem do horského úbočí a roztříští se.

Vyšetřování pádu letadla, při němž zahynulo všech 150 lidí na palubě, se v posledních dnech soustředilo zejména na osobu 27letého druhého pilota Lubitze.

Německá prokuratura v pátek uvedla, že mladý muž trpěl nespecifikovanými zdravotními obtížemi, byl v trvalé péči lékařů, ale svou chorobu před zaměstnavatelem skrýval. Ačkoli panuje podezření, že druhý pilot navedl airbus k zemi úmyslně, vyšetřovatelé stále nevyloučili jako příčinu pádu technickou závadu.

Toto video už bohužel nemůžeme přehrávat z důvodu vypršení internetové licence

BEZ KOMENTÁŘE: Příbuzní obětí letecké nehody navštívily místo nehody Video: Reuters

Výběr článků

Načítám