Článek
„Tyto společnosti porušují své sliby. Fungují jako váleční prospěcháři,“ uvedl v rozhovoru pro CNN profesor Jeff Sonnnenfeld, který působí na Yaleově univerzitě. „Je to daleko horší než jen pouhé zklamání. Je to ostudné a neetické,“ uvedl na adresu těch společností, které i přes svůj slib na ruském trhu stále působí.
Sonnenfeld tvrdí, že tím, že společnosti v Rusku zůstávají, porušují morální kodex a současně „samoupalují vlastní značku“.
„Spotřebitelé by si měli uvědomit, že podporou těchto společností podporují něco, co pohání Putinovu válečnou mašinérii,“ řekl.
„Implicitní podpora Putinova režimu“
Heineken v březnu 2022 za svůj slib opustit ruský trh získal pochvalu. Nicméně ani po 16 měsících z Ruska neodešel a v zemi má podle Yaleovy univerzity sedm pivovarů a 1800 zaměstnanců. Horší však ale je, že Heineken stále na tamní trh aktivně přináší řadu nových značek, které si urvou ten podíl na trhu, který zůstal volný po odchodu jiných pivních společností.
Yale navíc zjistil, že Heineken „nadále otálí se skutečným odchodem pod záminkou, že čeká na schválení ruských regulačních orgánů, aby mohl být prodej společnosti uskutečněn“.
Naopak jiné společnosti, jako je například British Petroleum (BP) nebo ExxonMobil, provedly masivní odpisy, aby splnily své závazky Rusko opustit.
„Není to nic jiného než institucionální setrvačnost nebo ideologická arogance. Nedává to smysl,“ řekl Sonnenfeld.
Tiskový mluvčí společnosti Heineken v prohlášení pro CNN označil válku na Ukrajině za „strašnou lidskou tragédii“ a uvedl, že je společnost „odhodlána opustit Rusko“. Firma dále uvedla, že v Rusku zastavila prodej své značky a že našla potencionálního kupce svých ruských aktivit. Tato dohoda byla podle Heinekenu předložena ruským úřadům v dubnu 2023, ke schválení však údajně stále nedošlo.
„Očekáváme, že společnost Heineken utrpí značné finanční ztráty. Místní provoz pokračuje, aby organizace mohla ochránit živobytí našich lidí tím, že se vyhne bankrotu nebo znárodnění,“ uvedl Heineken v prohlášení.
Cukrovinky Mondelez
V březnu 2022 slíbil gigant v oblasti občerstvení a cukrovinek Mondelez, že omezí „všechny nepodstatné aktivity v Rusku“, zároveň ale slíbil, že pomůže „zachovat kontinuitu dodávek potravin“ v Rusku tím, že se zaměří pouze na „základní nabídku“ potravin.
Podle Yaleské univerzity ale Mondelez nevykazuje „žádné hmatatelné známky pokroku směrem k odchodu“ a nadále v Rusku podniká stejně jako před válkou, a to i přes bojkot, který Mondelez postihl ze strany evropských obchodníků s potravinami a dalších společností, které odmítají objednávat a skladovat výrobky tohoto amerického potravinářského giganta.
Zdání klame. Většina západních firem v Rusku dál vesele podniká
Mezi společnostmi, které přestaly prodávat výrobky firmy Mondelez, jsou například letecké společnosti SAS a Norwegian Air, skandinávská železniční skupina SJ nebo lodní skupina Fjord Line. Bojkot mimo jiné oznámil i Norský fotbalový svaz.
Podle samotného Mondelezu ale minulý měsíc došlo k zastavení veškeré reklamy na území Ruska a také k „omezení aktivit“ na jeho území. S tím se ale neztotožňuje tým profesora Sonnenfelda.
Zmrzlináři z Unileveru
Mezi společnostmi, které ani přes svůj slib neopustily ruský trh, je i Unilever. Tu můžeme znát například díky mýdlu Dove, zmrzlině Ben & Jerry’s nebo čaji Lipton. Podobně jako Mondelez i tato firma slíbila, že v Rusku bude prodávat pouze „nezbytné zboží“.
Jak ale zjistil Sonnenfeldův tým, Unilever v Rusku stále prodává například zmrzlinu Cornetto a další spotřební zboží, které nepatří do kolonky „nezbytné“.
Společnost Unilever odmítla situaci komentovat. Odkázala ale na dotazy z únorového prohlášení, v němž společnost uvedla, že nadále „odsuzuje válku na Ukrajině jako brutální a nesmyslný čin ruského státu“. V prohlášení také dodala, že „není jednoduché“ odejít z Ruska, aniž by firma nepoškodila tamní zaměstnance „předáním svých aktivit ruské vládě“.
PŘEHLEDNĚ: Které západní firmy z Ruska úplně odešly a které tam stále působí
Situaci ohledně společností, které nechtějí opustit ruský trh, sleduje i kyjevská organizace Moral Rating Agency. Podle ní svým rozhodnutím Unilever podporuje ruskou ekonomiku zhruba 712 miliony dolarů ročně (více než 5 miliard korun).
„Kostky mýdla Dove začínají vypadat dost špinavě, když se jich vyrobí tolik, že by se za ně dal koupit ruský tank,“ uvedl minulý týden Mark Dixon, zakladatel Moral Rating Agency.
Nestlé, WeWork a Philip Morris
Podobně jako předchozí společnosti se i Nestlé loni zavázalo, že bude v Rusku prodávat pouze „nezbytné“ výrobky. Přesto však výzkumníci z Yaleovy univerzity zjistili, že výrobce tyčinek KitKat nebo instantní kávy Nescafé stále prodává krmivo pro domácí zvířata, čokoládové tyčinky a i další „nepotřebné“ výrobky.
Navzdory slibu v Rusku své aktivity nezastavila ani firma WeWork, která tak v Moskvě i nadále nabízí možnost uživatelům zarezervovat si pracovní prostory v Moskvě.
V prohlášení pro CNN mluvčí společnosti uvedl, že má firma stále „plné úmysly ukončit činnost v Rusku“ a že se v současnosti nachází v „závěrečné fázi plánů na odprodej“.
Stejná situace panuje i u tabákové společnosti Philip Morris, která také ke svému odchodu z Ruska uvedla, že je „situace složitá“. Tým okolo Sonnenfelda odhaduje ruská aktiva Phillipa Morrise na 2,5 miliardy dolarů (více než 54 miliard korun) a společnost označil za jednu z největších nadnárodních společností, která v Rusku stále působí.
Podle mluvčího tohoto tabákového giganta je společnost „omezena nedávným vývojem regulací v Rusku, včetně omezujících podmínek, které musí být splněny, aby úřady schválily jakoukoli transakci prodeje“.
Řetězce rychlého občerstvení
Z ruského trhu sice zmizely firmy, jako je McDonald’s nebo KFC, několik menších fastfoodů na něm však stále zůstává. Sonnenfeldův tým zjistil, že v Rusku stále operuje například Sbarro Pizza, restaurace Carl’s Jr. nebo TGI Fridays, která je známá prodejem svých žebírek.
Poslední jmenovaná uvedla, že veškeré rozhodování dala do rukou svých franšíz, které se tak mohou rozhodnout, zda v Rusku budou dále fungovat, nebo ne.
„Mám podezření, že společnosti necítí velký tlak na to, aby své sliby dodržovaly,“ uvedl Tim Calking, profesor marketingu na Severozápadní univerzitě v americkém státě Illinois.