Článek
Schettino prohlásil, že musel jednat rychle pod velmi silným tlakem, aby zajistil bezpečnost svých pasažérů.
Kapitán lodi je v této chvíli ve vyšetřovací vazbě a je obviněn z několikanásobného zabití, zavinění nehody a opuštění plavidla.
"V takovém momentě potřebujete dělat rychlá rozhodnutí a vědět, co je v daný moment nejlepší alternativa. Věřím, že se podařilo téměř všechny pasažéry zachránit," uvedl Schettino.
Při nehodě zahynuli dva francouzští cestující a peruánský člen posádky. Později odpoledne nalezli potápěči další dva mrtvé, jsou jimi dva starší muži.
Dalších 17 lidí se pohřešuje. Vyšetřování zatím nedošlo k závěru, proč se loď pohybovala pouhých 300 metrů od břehu.
Vyšetřovatelé tvrdí, že Schettino opustil loď dříve než všichni pasažéři a posádka. To Schettino striktně odmítá. "Opouštěli jsme loď jako poslední," zdůrazňuje.
Potápěčům se podařilo v noci na neděli zachránit tři osoby, včetně korejských novomanželů. Ti chtěli na lodi strávit své líbánky. Zůstali však uvězněni na zpola potopené lodi ve své kabině. Potápěči je naštěstí zaslechli a následně lokalizovali. Oba devětadvacetiletí Korejci byli poté přepraveni na pevninu. Totožnost dalšího zachráněného není známa.
ČTĚTE TAKÉ: |
---|
Potápěči hledají v útrobách potopené lodi známky života, 17 lidí stále chybí |
Posádka zdržovala evakuaci lidí z potápějící se lodi |
U Itálie ztroskotala výletní loď, pohřešuje se 20 lidí |
Záchranáři uvedli, že zevnitř lodi se ozývají zvuky, existuje proto naděje, že se podaří zachránit další pohřešované osoby.
Ztroskotání mohl způsobit výpadek proudu, po kterém selhala navigace. Serveru Huffington Post to řekl britský odborník na mořeplavbu Malcolm Latarche. Ten připomněl, že cestující mluvili o tom, že v době nehody vypadla světla a ozvala se hlasitá rána. Podle odborníka by to mohlo znamenat, že ve strojovně lodi došlo k výbuchu, který vyřadil z provozu elektrické generátory. S podobným problémem se prý v roce 2010 potýkala i loď Queen Mary 2.
Okolnosti nehody zatím nepomohly odhalit ani černé skříňky, které už byly z vody vytaženy.
Podle italských médií má na nehodě podíl i fakt, že plavidlo nebylo při spuštění na vodu pokřtěno, což je podle námořníků špatné znamení. Loď před lety křtila modelka českého původu Eva Herzigová, láhev šampaňského se však nerozbila.
Časová posloupnost ztroskotání lodi Costa Concordia a záchranných operací podle AFP | |
---|---|
Pátek 13. ledna | |
19:00 | Loď s asi tisíci členy posádky a více než 3000 turisty z více než 60 zemí - především Italy, Francouzi, Němci a Španěly - vyplouvá z přístavu Civitavecchia u Říma směrem do Savony na severu Itálie. |
20:30 | Velká část cestujících večeří, další už spí. |
20:35 | Loď se blíží k pobřeží turistického ostrova Giglio s přírodní rezervací. |
21:30 | Podle expertů narazila loď na útes zvaný Scole asi 300 metrů od ostrova. |
21:35 | Je přerušena elektřina, řada cestujících začíná panikařit. |
21:45 | Je vyhlášen první poplach. Dvě dlouhá a jedno krátké zapískání oznamují posádce havárii. |
21:50 | Plavidlo se začíná naklánět. V lodních restauracích padají talíře a stoly. Někteří cestující spěchají do kajut pro záchranné vesty. |
22:00 | Část cestujících se začíná shromažďovat na palubě číslo čtyři, kde jsou záchranné čluny. Kapitán se mezitím snaží přiblížit loď k pobřeží. |
22:10 | Je vydán signál k opuštění lodi - sedm krátkých zazvonění a jedno dlouhé. Začínají se spouštět záchranné čluny. |
22:20 | Pobřežní hlídka na člunech a ve vrtulnících zahajuje záchranné operace. Na 800 obyvatel Giglia se mobilizuje a pomáhá převážet cestující na břeh. Mnozí pasažéři skočili do vody. Asi 40 lidí je zraněno, z toho dva vážně. Většinou jde o zlomené končetiny. |
23:15 | První člun s cestujícími přistál na Gigliu. začíná evakuace 4229 lidí z lodi. |
23:40 | Podle médií je na břehu nalezen vyčerpaný kapitán lodi Francesco Schettino. |
Sobota 14. ledna | |
01:30 | Jsou nalezena tři mrtvá těla. Později jsou identifikována jako dva francouzští turisté a peruánský člen posádky. |
02:30 | Na lodi čeká na evakuaci ještě 300 lidí. |
06:00 | Podle velitele hasičů z nedalekého Grosetta Ennia Aquilina zachránili záchranáři z lodi posledního člověka - pasažérka měla zlomenou nohu. Italští záchranáři podle Aquilina vytáhli z vody asi 100 lidí a zachránili asi 60 lidí uvězněných v lodi. |
Neděle 15. ledna | |
00:15 | Hasiči na lodi lokalizovali dva živé cestující. |
00:58 | Oba jsou zachráněni z kabiny a jsou prý v dobré stavu. Jsou to devětadvacetiletí jihokorejští novomanželé na svatební cestě. |
07:00 | Z paluby číslo tři je slyšet hlas člena posádky Marrika Giampietroniho, který byl zachráněn se zlomenou nohou. |
Zdroj: ČTK |
Costa Concordia
- spuštěna na vodu v roce 2006
- největší loď postavená v Itálii, měří 290 metrů na délku a 38 na šířku
- hmotnost 112 tisíc tun, dva motory o síle 21 megawattů, rychlost 23,2, bez přistání může plout 14 dní
- k provozu je zapotřebí 1068 členů posádky na 13 palubách
- až 3780 pasažérů obývá 1500 kajut, z nich má 505 soukromý balkón, a 70 apartmá
- na palubách je pět restaurací a 13 barů
- k aktivnímu odpočinku slouží pět vířivek, tři plovárny, z nichž dvě mají sportoviště a běžeckou dráhu
- lázně Samsara Spa jsou areálem na ploše 2100 metrů čtverečních, uvnitř jsou léčivé koupele, sauna, pára či solárium
- třípatrové divadlo, kasino, diskotéka, knihovna, internet, butiky
- automobilový trenažér grand Prix