Článek
„Pokud míří na jih, kde jsou požáry, a cestovní kanceláře ani hotely jim nejsou schopny zajistit dovolenou v té podobě, v jaké si ji zaplatili, mají právo od zájezdu odstoupit a neplatit storno. Cestovní kancelář by měla vrátit všechny peníze,“ řekl Právu místopředseda Asociace cestovních kanceláří ČR Jan Papež.
„Pokud se to týká severní části ostrova, který není téměř zasažený požáry, a cestovní kanceláře jsou schopny poskytnout lidem dovolenou v té míře, v jaké si ji koupili, není žádný právní důvod odstoupit bez stornopoplatků,“ upřesnil Papež.
Jinými slovy lidé sice mohou zájezd zrušit, ale musejí počítat se stornopoplatky, které mohou tvořit podstatnou část jeho ceny. Často i plnou cenu. „Ale některé cestovní kanceláře mohou samy nabídnout náhradní řešení. Třeba jiný termín nebo jiné místo,“ dodal Papež s tím, že se vyplatí s cestovkami vyjednávat.
Stovky Čechů zpět, stovky zase tam
Možnost bezplatně změnit zájezd, který mají zaplacený na severní, bezpečnější části ostrova, turistům nabídly cestovní kanceláře Fischer a Exim Tours, ale i CK Blue Style a Čedok. Lidé, kteří si u nich pobyt zakoupili do jižní části ostrova, kde hoří, mohou využít bezplatné změny i bezplatného storna.
Klienti dalších cestovek, kteří se bojí pobytu nedaleko požáru, žijí ale v nejistotě. „U klientů, jejichž odjezd se má konat v nejbližších dnech či hodinách, je na jejich rozhodnutí, zda z obavy o své zdraví odstoupí od smlouvy o zájezdu, či nikoli,“ řekl Právu advokát Jakub Keresteši z projektu Zkazenadovolena.cz.
„Zákon výslovně opravňuje k bezplatnému stornu v případě, že v místě určení cesty nebo pobytu nebo v jeho bezprostředním okolí nastaly nevyhnutelné a mimořádné okolnosti, které mají významný dopad na poskytování zájezdu nebo na přepravu osob do místa určení cesty nebo pobytu,“ řekl advokát.
„Jih ostrova je nyní vcelku jasný, u severu bude o věci pravděpodobně rozhodovat soud, což vyplývá i z odmítavých reakcí cestovních kanceláří. Ten by měl při rozhodování vzít v úvahu veškeré aspekty, jako je to, že požár není pod kontrolou, varování ministerstva,“ dodal.
Na Rhodosu v pondělí bylo přes 4500 Čechů. Dvěma repatriačními lety Smartwings se v noci na pondělí vrátilo zhruba 450 klientů cestovních kanceláří, třetí letadlo přistálo v Praze včera večer. K tomu ještě z Rhodu přiletělo několik charterových letů, celkem tedy za pondělí dorazila z ostrova do ČR asi desítka letadel. Na druhou stranu tuzemské cestovky vypravují na ostrov další tisíce dovolenkářů. Jen za včerejšek to měla být zhruba tisícovka.
Nárok na slevu
Vztah cestovek a jejich klientů prochází opět kvůli požárům nejen na Rhodosu, ale i v dalších částech Řecka velkou zatěžkávací zkouškou, shodují se experti. Podle cestovních kanceláří nemají lidé nárok na proplacení aspoň části přerušeného zájezdu, protože jde o zásah vyšší moci.
Pojištění storna zájezdu
Někteří lidé, kteří by měli na Rhodos letět tento týden, měli včera ráno podle informací Práva na infolinkách pojišťoven potíže s uznáním náhrady za storno zájezdu.
„Pro naše klienty je možno uplatnit škodu z pojištění Storno do Řecka do červených a oranžových oblastí. Jeden z důvodů pro možné uplatnění jsou i živelní pohromy nastalé v cílové destinaci,“ řekl včera Právu mluvčí Kooperativy Milan Káňa.
„Řídíme se informacemi a doporučeními ministerstva zahraničích věcí. To dnes rozšířilo doporučení na necestování do dalších oblastí: Korfu, Euboae/Evia a Peloponés,“ doplnil s tím, že rizikovost oblastí si lze ověřit na stránce ministerstva.
Extrémní riziko požáru vyhlásily řecké úřady na úterý 25. července pro Rhodos a dále i pro tři okresy na Krétě, konkrétně Rethymno, Heraklion a Lassithi. V oranžové barvě, tedy kde je velmi vysoké nebezpečí požáru, pak bylo dalších devět řeckých regionů.
„Pokud je dovolená přerušená, nedokončená z vyšší moci, to znamená pokud se ti lidé vracejí zpátky dříve, tak samozřejmě nemají nárok na žádnou kompenzaci, protože to je vyšší moc a cestovní kancelář není povinna jim platit kompenzaci. To je logické, měla spoustu výdajů se záchranou těch lidí, s jejich evakuací atd. Let, který posílá cestovní kancelář pro klienty, stojí peníze. To jsou zase výdaje, které cestovní kancelář nemůže chtít po klientech, musí je zaplatit ona ze svého,“ řekl Papež serveru Seznam Zprávy.
Jediný nárok na odškodnění podle něj mají lidé, kteří do zasažených oblastí ještě neodcestovali.
S tím ale nesouhlasí například právní poradce spotřebitelské organizace dTest Jan Šůra. „Záleží na tom, co se míní termínem odškodnění. Jednak má cestovní kancelář odpovědnost za vady toho zájezdu, jednak tam připadá odpovědnost za majetkovou či nemajetkovou újmu,“ uvedl Šůra pro Právo.
Odpovědnosti za vady se podle něj nemůže zprostit. Takže i když nastane takováto mimořádná událost, tak za vady zájezdu cestovka odpovídá. Těmi může být cokoli, co bylo ujednáno ve smlouvě, například pokoj s výhledem na moře, který nebyl.
„A zrovna tak je to i v případě, kdy cestujícím nebylo umožněno, aby zájezd proběhl v plném rozsahu. Z takovéhoto důvodu jim sleva náleží,“ dodal s tím, že naopak nemají turisté nárok například na odškodnění od cestovky za zavazadla, která jim uhořela v hotelu.
Děláme maximum
S tím souhlasí i advokát Keresteši. „Lidé, kteří již v destinaci jsou a jejichž pobyt byl požárem zasažen, mají nárok na to, aby jim cestovní kancelář zajistila náhradní ubytování, pokud možno ve stejné, nebo vyšší kategorii. Také mají nárok na slevu z ceny zájezdu, a to podle rozsahu a doby trvání vady. Z této formy odškodnění se nemůže cestovní kancelář vyvinit s odkazem na mimořádnou situaci,“ uvedl.
„Mám v ruce prvoinstanční rozsudek z doby covidu, kdy cestovní kancelář musela odvézt lidi dřív, a vysoudili jsme náhradu,“ dodal s tím, že klienti cestovek ale nemají nárok na úhradu škody například za ztrátu radosti z dovolené.
Lidé cestující na Rhodos se obávají i toho, že jim tam dovolenou zkazí kouř na pláži.
„Mrzí nás, že se naši klienti místo standardní dovolené potýkají s mimořádnou situací, ale děláme maximum. Řídíme se oficiálním doporučením českých nebo řeckých úřadů, ve většině části ostrova pokračují turisté v dovolené. Vnímání situace je samozřejmě individuální, ale věříme, že se situace brzy zklidní,“ odpověděla na dotaz, zda bude cestovní kancelář lidem nějak kompenzovat zhoršené podmínky, mluvčí Čedoku Kateřina Pavlíková.