Hlavní obsah

Od elektromobilů se odvracejí už i němečtí zákazníci

Němci jsou k elektromobilům stále skeptičtější. Aktuální údaje z autosalonů ukazují, že se jejich odmítání stupňuje. Propad poptávky se dotýká jak soukromých zákazníků, tak firem.

Foto: Profimedia.cz

Pohled na montážní linku elektromobilů firmy Volkswagen

Článek

To, že mnoho řidičů ve Spolkové republice se elektromobilům vyhýbá, výmluvně dokládá průzkum mezi prodejci automobilů. Podle něj si soukromí zákazníci od začátku roku objednali o 47 procent méně elektromobilů než ve stejném období loňského roku.

Objednávky plug-in hybridů klesly o 37 procent. Naopak poptávka po naftových a benzinových vozech vzrostla o 24 procent. Průzkumu, který provedl Německý svaz obchodu s automobily (ZDK), jehož výsledky má k dispozici list Die Welt, se zúčastnilo 348 dealerů.

Ti neočekávají zlepšení situace ani ve druhé polovině roku. Za klíčovou příčinu propadu poptávky považují vysokou cenu e-aut ve srovnání se spalovacími motory. To se projevuje i v segmentu firemních vozů, kde emocionální faktory hrají při nákupu podřadnou roli.

Na Enyaq nebo Teslu 3 dostanou živnostníci od státu 200 tisíc

Ekonomika

Například 27 procent prodejců uvedlo, že firemní zákazníky odrazuje vysoká pořizovací cena či vysoké leasingové sazby, zatímco 23 procent označuje za překážku nejistou hodnotu elektromobilů při dalším prodeji.

Průzkum doplňují údaje o registracích Spolkového úřadu pro motorovou dopravu. Ty od začátku roku u elektromobilů ve srovnání s předchozím rokem poklesly. V červnu se podíl elektromobilů na nových registracích držel na úrovni roku 2022 a výrazně pod rokem 2023.

Jak se daří automobilovému průmyslu?

Vzhledem k těmto zkušenostem vidí prodejci vyhlídky elektromobility pro zbytek roku chmurně. Situaci v oblasti objednávek čistě elektronických automobilů u soukromých zákazníků hodnotí 91 procent dotazovaných pro celý letošní rok jako „špatnou“ nebo „velmi špatnou“. V případě plug-in hybridů je pesimistických 79 procent. U spalovacích motorů předpovídá horší situaci s objednávkami pro letošní rok jen 23 procent.

Znamenají špatná čísla, že se německému automobilovému průmyslu vede zle? Frédéric Munch, generální ředitel společnosti Sopra Steria Management and Technology Consultants, v rozhovoru pro list Die Welt oponuje: „Všichni víme, jak obtížná je situace automobilového průmyslu, a přesto výrobci dokázali růst v průměru o více než deset procent. A dodavatelé také většinou dosáhli dobrých prodejních čísel.“

Munch vidí e-mobilitu mnohem pozitivněji. „Trhy se s e-automobily nevyvíjejí tak rychle, jak se doufalo. Spalovací motor zůstane důležitý déle, než se očekávalo. To je pro německé výrobce dobré, protože získají čas na další vývoj svých produktů,“ potvrzuje.

Šéf BMW se pustil do von der Leyenové

Oliver Zipse (60), šéf BMW, se na stránkách listu Bild nezvykle ostře pustil do Evropské komise a její staronové předsedkyně, Němky Ursuly von der Leyenové.

Foto: Profimedia.cz

Oliver Zipse, šéf automobilky BMW, na letošní bilanční tiskové konferenci

Mimoevropští partneři BMW podle něho kroutí nad postupem Evropské komise nevěřícně hlavou: „Ptají se: Proč EU zakazuje technologii, v níž má Evropa největší konkurenční výhodu a která díky palivům s nízkými emisemi CO₂ stále nabízí tolik potenciálu? A zároveň se má vše soustředit právě na technologii, která vede Evropu k obrovské závislosti na surovinách?“

Šéf BMW varuje: „Nesmí se stát, že Evropská komise předloží falešné řešení, v němž zákaz spalovacích motorů od roku 2035 zmírní pouze e-paliva. A pak se vyhne své odpovědnosti a neudělá nic pro urychlení náběhu nízkouhlíkových paliv. Jedná se o cílený zákaz spalovacích motorů zadními vrátky.“

Pokud chcete účinně chránit klima již dnes, musíte podle Zipseho podporovat používání nízkoemisních paliv, jako jsou eFuels, E25 nebo HVO100, co nejrychleji a ve velkém měřítku. „Ty by přece okamžitě zlepšily uhlíkovou stopu stávajícího vozového parku, který v EU čítá více než 250 milionů vozidel. Proč necháváme tuto mocnou páku jednoduše ležet? Podle našeho názoru byl zákaz spalovacích motorů naivní a je třeba jej upravit,“ uzavírá.

Anketa

Uvažujete v nejbližších letech o pořízení elektromobilu?
Ano
6,8 %
Ne
93,2 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 26765 čtenářů.

Špicar: V bitvě o elektroauta musíme přidat. Jinak hrozí problém

Ekonomika

Související články

Výběr článků

Načítám