Článek
Obě letadla vzlétla v sobotu z letiště v pražských Letňanech. Trasu dlouhou 750 kilometrů urazila za čtyři dny. Let z Prahy do Bruselu trval leteckým nadšencům déle než jejich předchůdci Lhotovi.
Historické letadlo z 20. let Avia BH 5 přistálo v Bruselu.foto: ČTK/Volfík René
Trasa byla také delší o 250 kilometrů, což bylod dáno především rozvojem leteckého provozu, kdy stroje nemohly některé zóny využívat. Piloti se museli vyhýbat velkým letištím či velkým městům. Na cestě se ale snažili vyvarovat i přeletů přes velké vodní plochy či lesy, aby měli možnost kdykoli nouzově přistát.
Letouny Avia BH 5 a Avia BH 1 ve vzduchufoto: ČTK/René Volfík
Pilot Milan Mikulecký z Historické letky republiky Československé nemusel se strojem letět ani na maximu výkonu , protože neměl na trase soupeře. Průměrná rychlost se proto pohyboval od 100 do 120 kilometrů. Stroje letěly ve výšce 150 až 300 metrů nad zemí.
Historický letoun Avia BH 5foto: Právo/Petr Hloušek