Článek
Létání na těchto strojích označil Gregor za čest a privilegium. „Je to něco nepopsatelné. Je velmi těžké srovnávat toto letadlo s čímkoli, co jsme ve slovenských ozbrojených silách doposud měli,“ řekl Gregor. Slovenský pilot odmítl srovnávat stíhačky MiG-29 s letadly F-16.
„Je to koncepčně zcela jiné letadlo, poskytuje zcela jiné možnosti, které MiG-29 nebyl schopen poskytnout. Bylo to způsobené rokem jeho výroby a avionikou. Letadlo F-16 poskytuje nejmodernější technologie od radaru přes systém vlastní ochrany a nové zbraňové systémy,“ řekl podplukovník Gregor. „Radiolokátor F-16 Block 70 je téměř identický s letadlem F-35,“ dodal.
Velitel letky F-16 připustil, že výcvik na těchto letadlech dostal piloty do zcela jiných dimenzí. Slovenští piloti absolvovali například výcvik tankování za letu, což na stíhačkách MiG-29 nebylo možné.
Stíhačky F-16 mohou například zakročit proti letadlům, které ve slovenském vzdušném prostoru neodpovídají řízení letového provozu. „Dokážeme vůči nim zasahovat, usměrnit toto letadlo, navázat s ním spojení a eskortovat ho mimo naše území nebo ho navést na správnou letovou cestu,“ zdůraznil zkušený pilot.
Stíhačky F-16 budou nyní zapsány do slovenského vojenského registru, vykonají se akceptační zkoušky letadel a nakonec se vykonají zkušební lety. „Poté můžeme tato letadla používat,“ řekl Gregor. Ve Spojených státech se školili nejen slovenští piloti, ale také slovenský technický personál. „Byl to stejně náročný výcvik jako výcvik pilotů,“ zdůraznil velitel letky.
Slovensko objednalo celkem 14 strojů F-16 za 1,6 miliardy dolarů (37 miliard korun). Dodání všech letadel by mělo být dokončeno do roku 2025. První dvě stíhačky letěly v pondělí přes Atlantický oceán v doprovodu tankovacího letadla, aby mohly za letu doplňovat palivo. Stroje pilotovali Američané a kvůli mezinárodním předpisům měly dočasně americké výsostné znaky. Slovenské označení bylo odhaleno až po přistání na slovenském letišti.