Článek
Vyšetřování nálezu mrtvol však v pátek ukázalo, že ne všichni mrtví museli pocházet z Číny. Mohli být mezi nimi i Vietnamci. Policie je podle deníku Daily Mail v kontaktu s vietnamskou ambasádou.
„Taková humanitární katastrofa se stala před očima Britů a Evropanů,” stojí v čínském úvodníku, který na Londýn a další země EU přímo útočí: „Je jasné, že Británie a odpovědné evropské země nesplnily svou povinnost ochránit tyto lidi před takovou smrtí.“
„Doufáme, že Británie a evropské země uvedou v život své závazky ohledně lidských práv a díky této snaze nebude Číňanům hrozit zneužití a náhlá smrt,“ dodal list.
Lidé z kamionu museli být mrtví už v Belgii, píší média
Peking je přesvědčen, že jde o selhání evropských úřadů. Připomíná případ z roku 2000, kdy byla v kontejneru, jenž byl také do Británie dopraven z belgického přístavu Zeebrugge, nalezena těla 58 Číňanů: „Neměli by se Britové a Evropané ptát sami sebe, proč nebyli schopni vyhnout se podobné tragédii?“
Pašování Číňanů a Hadí hlavy
Tehdejší tragédie ale začala v Číně, jak ukázalo vyšetřování, při kterém byl v Nizozemsku odsouzen na 14 let řidič kamionu Perry Wacker. Dva lidé v kontejneru přežili a vyšlo najevo, že každý za cestu do Británie zaplatil 20 000 liber (téměř 600 tisíc korun). Nejprve letěli na své pasy do Bělehradu, kde dostali falešné pasy a byli drženi v zabezpečených domech, aby se jich nezmocnil jiný gang. Autem je odvezli do Maďarska a pak v kamiónu naloženém na vlak přes Rakousko a Francii do Rotterdamu. Tam je přeložili do jiného kamionu, jedoucího do Zeebrugge na trajekt. Cestou se ale ucpal ventilační otvor.
Po tomto případu byla spuštěna operace proti Hadím hlavám. Ukázalo se, že většina ilegálních čínských imigrantů přichází z provincie Fu-Ťien na jihovýchodě Číny. „Obvykle letěli do Ruska a pak cestovali vzduchem nebo po zemi na Balkán. Na jihovýchodě Evropy nějakou dobu čekali na pokračování cesty,“ uvedl bývalý příslušník Europolu Steve Harley, který vyšetřoval operaci čínských Hadích hlav.
Kontejner, kde našli mrtvé Číňany, pendloval přes La Manche sem a tam
Jakmile se převážení dostanou do Británie, nečeká je žádný ráj a splnění snu o velkých příjmech. Musejí vykonávat otrocké práce třeba při sběru ovoce nebo působí v sexuálním průmyslu.
Nebezpečné čínské gangy využívají toho, že v Číně je stále těžší najít práci, a snadno ošálí venkovany, kteří doufají, že i jim něco přinese ekonomický boom. Slibují jim, že jim zajistí zaměstnání v Británii nebo v Austrálii.
Loni ve Španělsku bylo zatčeno 155 lidí, zejména Číňanů, poté, co byla detekována zvýšená aktivita čínských převaděčů. Podařilo se rozbít jeden jejich gang, který převážel lidi do Británie a Irska za 18 000 liber (asi 530 tisíc korun).
Kamion s 39 mrtvolami řídil 25letý Mo Robinson, kontejner vyzvedl v přístavu
Irská stopa
V případu 39 mrtvých nalezených v kamionu ve středu se nadále vyšetřuje i irská stopa. Policisté se zaměřili také na gangy, jež by mohly působit na jihu hrabství Armagh a mají vazby na odštěpenecké radikální skupiny republikánů. Podezřelí ze zorganizování převozu jsou tři lidé žijící u hranice s Irskem. Jeden z nich je spojen s firmou, která vlastnila tahač připojený k návěsu v Purfleetu, jenž byl registrován předloni v Bulharsku. Všichni tři se podle policie zřejmě podílejí na pašeráckých aktivitách u hranice s Irskem.