Článek
Češi mezitím čekali v blízkém obchodě. Pak prý náhle policisté nasedli do svého auta a popojeli. Doklady údajně nechali pohozené na sedačce.
„Ve chvíli, kdy jsem přicházel k jejich vozidlu, ukázali mi na naše auto a začali se smát. Zjistil jsem, že máme probodnutou pneumatiku. Po celou dobu výměny nás policisté sledovali a velmi dobře se bavili.“ Tak popsal kontrolu muž, který se vzápětí obrátil na české ministerstvo vnitra s žádostí o radu, kde si může na chování německým policistů stěžovat.
Jde přitom jen o jeden ze zhruba stovky případů, které vnitro eviduje od roku 2008. Českým řidičům vadí, že kontroly především bavorských a saských hlídek zaměřené na auta nebo autobusy s českou poznávací značkou jsou často bezdůvodné a nekompromisní.
Němci české stížnosti zamítají
Problém se šikanou českých řidičů za hranicemi se objevil už po našem vstupu do Schengenu na konci roku 2007, který zrušil kontroly na hranicích. Většina z nich se uskuteční do 70 kilometrů od hranic.
Situaci se snažil řešit už ministr vnitra Ivan Langer (ODS). Brusel se ale nikdy k záležitosti oficiálně nevyjádřil. Rakousko nicméně od podobného postupu vůči Čechům už dříve ustoupilo.
Úspěšnost českých stížností je přitom v Německu nulová. Tamní úřady zatím vždy odpověděly, že německý policista má na kontrolu právo, a to i bez zjevného důvodu. Navíc hlídka nemusí být v uniformě.
Kontroly v Německu
- kontroly mohou provádět policisté i celníci v civilu
- nevyžadují důvodné podezření
- mohou být provedeny kdykoliv a kdekoliv
Co radí řidičům ministerstvo vnitra
- nesmíte převážet nože s čepelí delší než 12 cm
- zakázaný je převoz pyrotechniky používané na silvestra
- žádejte prokázání příslušnosti k policii či celní správě
- ptejte se na důvod kontroly
- při prohledání zavazadel žádejte o písemné potvrzení o provedení kontroly
odmítnutí kontroly je legitimním důvodem pro zadržení
- pokud si budete chtít stěžovat, požádejte o kontakt na nadřízený orgán a poznamenejte si služební číslo policisty, místo a čas kontroly
Bavorská strana chce nově pro lepší pochopení předávat zastavovaným cizincům vícejazyčnou brožuru, která má objasnit důvody kontrol i vysvětlit, kam se mají lidé obrátit s případnými otázkami. Česká policie ani vnitro ji ale zatím nedostaly.
O záměru včera informoval bavorský ministr vnitra Joachim Herrmann v česko-německém policejním centru ve Schwandorfu. Zároveň si pochvaloval, že díky častým kontrolám klesl u českých hranic počet trestných činů a vzrostla jejich objasněnost.
„Abychom po zrušení hraničních kontrol před dvěma lety zabránili zvýšenému zatížení pohraniční oblasti, ale i celého Bavorska kriminalitou, zavedli jsme na hranici s Českem včas vyrovnávací opatření k bývalým hraničním kontrolám,“ přiznal ministr.
Nasadili závojové pátrání
Systém ale kritizuje Tomáš Haišman, ředitel odboru migrační a azylové politiky českého ministerstva vnitra.
„Nasazují tam závojové pátrání. Jde o rozestavěné policejní hlídky podle určitého systému, které postupně monitorují provoz, zachycují určitá auta a předávají hlášení dál. Ve druhém či třetím sledu pak provádějí různé kontroly,“ popsal včera Právu Haišman. „Je to policejní instrument, který nepatří do normálního instrumentáře schengenských opatření,“ konstatoval.
Němci prý kontroly obhajují bojem s nelegální migrací, s krádežemi aut či zakázaným prodejem pyrotechniky. Jako nová záminka má sloužit i údajně liberální drogová politika v Česku.
Češi – téměř třetina kontrolovaných
Podle Haišmana čeští řidiči tvořili loni v Bavorsku 29 procent všech kontrolovaných. V Česku přitom policie zastavila ze všech řidičů jen necelé procento Němců.
„Reciprocita nemá smysl, protože by postihovala nikoli ty, kteří to plánují, ale jen obyčejné občany. Já doufám, že nejsme jako oni,“ podotkl Haišman.
Vysoký počet kontrol vůči českým řidičům v Německu si vysvětluje především nedostatky ze strany německých úřadů.
„Ani saská, ani bavorská a konečně ani spolková vláda důsledně nereformovala v souvislosti se vstupem ČR a Polska do schengenského prostoru svou organizační strukturu, takže jim zůstaly stovky policistů, kteří ztratili své opodstatnění a měli skončit. A tak se pro ně nachází tato práce, tedy kontrolování českých řidičů, a samozřejmě jsou hodnoceni podle čárek, tedy statistik,“ uvedl Haišman.