Článek
Po dobu trvání kolektivní smlouvy navýšení mezd o dvanáct procent, nejméně však o 650 eur (asi 15 500 korun) měsíčně plus jednorázový protiinflační příspěvek pro každého zaměstnance ve výši 2850 eur (asi 68 tisíc korun).
Takové byly požadavky německých dopravních odborů EVG při posledním kole jednání s manažery Deutsche Bahn (DB).
Ačkoli ještě před týdnem se obě strany tvářily poměrně optimisticky, nyní rozhovory zkrachovaly. Jak informoval server Spiegel.de, vedení odborů oznámilo, že dále již jednat nebude a vyzvalo své členy, aby se zúčastnili hlasování o „časově neomezené stávce“.
„Nikdo necestuje, je to skoro strašidelné.“ Německo paralyzuje stávka
Odborářské hlasování má trvat asi čtyři týdny, a pokud dopadne ve prospěch stávky, vlaky by se zastavily na vrcholu dovolenkové sezony, kdy se nejvíce cestuje.
DB je největším železničním dopravcem v Německu s přibližně 180 tisíci zaměstnanci.
Role firmy při zajišťování dopravy po kolejích je tak nezastupitelná a stávka by způsobila naprostý dopravní kolaps bez ohledu na to, že železniční odbory se s některými menšími vlakovými dopravci o úpravě mezd v minulých dnech dohodly – ti však DB nahradit nemohou.
Doprava v Německu byla v letošním roce stávkami výrazně ochromena již dvakrát. V březnu stály vlaky, autobusy i letadla celých 24 hodin, na konci dubna pak odbory EVG zastavily dopravu na osm hodin, ovšem v krizový čas v pátek odpoledne.
Pokud v červenci německé koleje znovu osiří, dotkne se to i cestování do a z Česka. Přímé rychlíky spojují několikrát denně mj. Prahu s Berlínem či Mnichovem, na vedlejších tratích překračuje česko-německou hranici řada pravidelných regionálních spojů.