Článek
Plastová autíčka s dvoutaktním motorem, kdysi vysmívaná jako bakelitový zázrak, umělohmotný jaguár, pryskyřičník pádivý, rozzuřený vysavač, BMV (bakelitové motorové vozidlo) nebo Honeckerova pomsta v narážce na předáka bývalé komunistické NDR Ericha Honeckera, v současnosti nabízejí v průměru za zhruba 7300 eur (185 tisíc korun).
„Pravidelně zpracováváme analýzy trhu s klasickými a historickými automobily v Německu. Je to šílené: za některé speciální varianty Trabi se na internetu dokonce žádají ceny 25 tisíc eur (633 870 korun) a více,“ řekl listu Bild Gerd Heinemann z poradenské společnosti BBE Automotive.
Jinak řečeno, „smraďoch“ je dražší než nový elektromobil! Naprosté cenové šílenství, dodává deník.
V německém registru přibývají tisíce trabantů a wartburgů
Ceny dál porostou
„Jedno je jasné: ceny budou i nadále růst,“ odhaduje Heinemann s tím, že pět procent ročně považuje u kultovního vozítka, symbolu někdejšího východního Německa, za zcela reálné.
Například modelu Trabant 1.1 Tramp, který se měl vyrábět i po sjednocení, sjelo z linky 20 kusů a jejich vlastníci s nimi nakládají jako s pokladem.
„Trabiho jsem si koupil v roce 2014,“ říká Daniel Scheibel z Demminu ve východoněmeckém Meklenbursku-Předním Pomořansku v listě Nordkurier. „Tehdy jsem přesedlal z Mercedesu třídy E na Trabant. Musím říct, že dnes má status kultu, je to auto, na které se můžete spolehnout. Je nesmrtelné,“ podotýká.
Čekalo se dlouhá léta
Dvoutaktní motor s počátečním výkonem 23 k, vzduchové chlazení, maximální rychlost 100 km/h a karosérie vyrobená ze zpevněného umělého vlákna zvaného duroplast: před 60 lety představila společnost VEB Sachsenring Automobilwerke na jarním lipském veletrhu Trabant 601 mezinárodní veřejnosti – vedle Horchu postaveného v roce 1911, aby zdůraznila hrdou automobilovou tradici regionu. Nahradil předchozí modely Trabant 500 (P 50) a 600 (P 60).
Do znovusjednocení v říjnu 1990 automobilka ve Zwickau vyrobila více než 2,8 milionu kusů tohoto kultovního Trabantu, což z něj činí nejprodávanější model značky Trabant.
Sen o vlastním automobilu se mnoha občanům Německé demokratické republiky se splnil až po nevšední trpělivosti – čekací lhůty bývaly delší než deset let.
„Malý automobil ze Zwickau, známý jako Trabi, představoval proto pro mnohé předmět touhy. Po sjednocení však technicky zastaralý Trabant vedle západních modelů působil uboze, stal se terčem vtipů a na silnicích ho takřka všichni považovali za raritu,“ podotkl Bild.
Trabant je opravdová automobilová legenda východní Evropy. Výroba skončila před 30 lety
Stará láska nerezaví
Po sjednocení se poptávka po něm jako po dopravním prostředku zřítila bezmála na nulu, o to víc však překvapil jako hvězda stříbrného plátna ve filmech jako Go Trabi Go či Trabbi jede do Hollywoodu s Thomasem Gottschalkem . Jeden z bakelitových zázraků pronikl i do klipu kultovní skupiny U2.
Proklínaný i obdivovaný symbol NDR. Automobil, kterého se většina majitelů ráda zbavila, avšak žádný z nich mu nikdy neupřel houževnatost, které se může málokterý vůz rovnat.
Faktem zůstává, že počet registrací ve Spolkové republice několik let opět stoupá: podle Spolkového úřadu pro motorovou dopravu v roce 2023 opět padla hranice 40 tisíc – z toho téměř 32 tisíc na východě a dobrých 8 300 na západě.
V dobách Československa jich podnik Mototechna údajně dovezl asi 160 tisíc. Doslova invaze se pak odehrála na podzim 1989. Jen pár týdnů před Listopadem v nich totiž do české metropole přijely tisícovky obyvatel východního Německa směřující přes velvyslanectví Spolkové republiky Německo do západní části rozdělené země. V malostranských ulicích po nich zbyly stovky opuštěných vozů v pastelových barvách.
Východoněmecký exodus dodnes na zahradě velvyslanectví připomíná Kráčející trabant, plastika od výtvarníka Davida Černého.