Článek
Web Aktuality.sk má k dispozici interní dokument železnic, v němž se uvádí, že provoz na zmíněné koleji byl obnoven několik desítek minut před tragickou nehodou. Důvodem výluky byla průtrž mračen z předchozího dne, která způsobila poruchu na této koleji.
Podle tzv. svodky o poruchách a mimořádných událostech na tratích Železnic Slovenské republiky skončily práce na zmíněné koleji těsně před tragickou nehodou. „Takže v době přejezdu vlaku přes přejezd už měla být kolej mimo výluku – tedy průjezdná,“ uvedl web.
Ve svodce se uvádí, že ve středu 26. června v 17:40 začala v úseku tratě Nové Zámky – Dvory nad Žitavou neplánovaná výluka na první traťové koleji, protože bylo poškozeno nosné lano trakčního vedení. „Druhý den, tedy ve čtvrtek ráno v 7:30, opravy pokračovaly, vlaky jezdily po druhé traťové koleji maximální rychlostí 50 kilometrů v hodině. Z dokumentu vyplývá, že práce skončily odpoledne, konkrétně v 16:38. Výluka tedy měla být zřejmě ukončena. Nehoda se stala o necelou půlhodinu později, krátce po 17. hodině,“ upozornil web Aktuality.sk.
Slovenský ministr k tragédii na železnici: Vlak jel po uzavřené koleji
Ministr dopravy však řekl, že někdo pustil vlak na nesprávnou, vyloučenou kolej. „Podle zdrojů z prostředí železničářů platí, že pokud by byla kolej vyloučena, měl by o tom být informován i strojvedoucí vlaku tzv. rozkazem. Dostává ho v písemné podobě a po přečtení ho musí podepsat,“ uvedl web. „Pokud by strojvedoucí o výluce věděl a poté by se na takovouto kolej dostal, měl by zastavit a upozornit železničáře na tuto chybu. To se však zjevně nestalo, co naznačuje, že strojvedoucí o vyloučení koleje nevěděl,“ dodal web Aktuality.sk.
Bývalý výpravčí webu řekl, že výluka může být ukončena jen tehdy, když je technický stav v pořádku a schválí to vedoucí prací na výluce. Pokud je trať sjízdná, vedoucí prací na výluce by měl výpravčímu říct, že je vše v pořádku. Tehdy si podle předpisů výpravčí vše zkontroluje a výluku ukončí. Pokud je v systému výluka ukončena, trať je plně průjezdná.
Slovenské ministerstvo dopravy se k těmto informacím nechtělo vyjádřit. „Vše, co nám aktuální stav vyšetřování dovoluje zveřejnit, jsme zveřejnili na tiskové konferenci. Vyšetřování dál pokračuje, proto se v této chvíli nebudeme vyjadřovat k žádným dalším otázkám ani nehodu dál nijak komentovat,“ uvedlo ministerstvo. Podobnou odpověď dostal web i od vedení železnic.
Ministr dopravy na páteční tiskové konferenci řekl, že systém spouštění závor nebyl na uzavřenou kolej napojen. „Systém je napojen na každou kolej separátně,“ dodal Ráž. Ministr dopravy vyloučil, že by signalizace nebyla funkční.
Generální ředitel Železnic Slovenské republiky Alexander Sako upřesnil, že železničním přejezdem projel jeden vlak ve směru na Nové Zámky po druhé koleji, která byla v provozu. Následně se zvedly závory a na koleje vjel osobní vůz a po něm autobus. Do něj vzápětí narazil rychlík, který se přiřítil po první koleji. Náraz vlaku roztrhl autobus na půl a vůz začal hořet. Šest ze sedmi obětí bylo z nedaleké obce Semerovo.