Článek
Reklama navíc znělku mírně pozměnila. Dědeček nevejde do své staré chaloupky, ale jde ještě kousek dál, do větší a "hezčí". Znělka tak najednou propaguje hypotéku a informuje, že nový a hezčí dům mohou mít lidé okamžitě.
"Neměli bychom zneužívat dětské rituály, abychom rodičům připomněli, že si mohou zlepšit bydlení," citoval list Sme dětskou psycholožku Dagmar Kopčanovou. RTVS i zadavatel reklamy svůj postup hájili. ČSOB údajně nemá žádné negativní reakce.
Slovenská veřejnoprávní televize, nyní spojená s rozhlasem v jeden subjekt, je ve špatné finanční situaci a prodej znělky by jí z ní měl alespoň částečně napomoci. "V situaci, v níž se momentálně nachází zejména Slovenská televize, je to jeden ze zdrojů příjmu," řekla mluvčí RTVS Alexandra Štulerová-Koreňová k poskytnutí licence na znělku Večerníčku.
V ČR by stížnost zřejmě neuspěla
Podle výkonného ředitele Rady pro reklamu Ladislava Šťastného by nejspíše obdobná stížnost na využití českého Večerníčku k reklamě na hypotéku neuspěla.
„Velmi často se ve světě stává, že někdo vytvoří dílo, které pak chce někdo další použít pro své vlastní zájmy, obzvláště animovaná díla jako například Simpsonovi nebo Spiderman. S vizuálem se pak může, sice ne neomezeně, ale v rámci svých zájmů pracovat,“ sdělil Novinkám Šťastný.
Podle něj se rada začíná případem zabývat ve chvíli, kdy je zpochybněn etický aspekt. V potaz lze zejména brát, o jaký produkt jde a k jakému účelu to sloužilo. Pokud by například Večerníček propagoval alkohol, zřejmě by pohoršení bylo oprávněné a rada by zakročila, odhadoval Šťastný. Bylo by však na arbitrážní komisi, zda by shledala konflikt s etickým kodexem.
V případě Večerníčku, který vystupuje v reklamě na hypotéku, by se však jednalo pouze o subjektivní pohoršení, které by u etického kodexu nenašlo zastání. „Museli bychom se na to ale podívat,“ dodal Šťastný.