Článek
Na bratislavských dálnicích D1 a D2 zprovozní NDS od 26. srpna tzv. liniové řízení dopravy. Tímto způsobem chce NDS zlepšit plynulost dopravy, zvýšit bezpečnost silničního provozu, snížit výskyt kolon a jejich rozsah. „Kapacita přetížených úseků by se měla zvýšit o deset až dvacet procent,“ uvedl Peter Peťko z NDS.
Policie upozornila, že rychlostí 130 kilometrů v hodině bude možné na okruhu jezdit jen v některých úsecích a v některých časových úsecích. Řidiče na to budou upozorňovat dopravní značky umístěné nad každým jízdním pruhem, které budou dynamicky měnit rychlost, regulovat jízdu v jednotlivých jízdních pruzích a upozorňovat na krátkodobé nebezpečné situace.
Slovenská řidička jela na dálnici 13 kilometrů v protisměru
V první fázi se tato novinka objeví v úseku dálnice D1 od křižovatky Bratislava Pečňa po výjezd Vajnory a v druhé fázi v úseku dálnice D2 od tunelu Sitina po výjezd Jarovce. „Rychlost 130 km/h nebude platná v průběhu celého dne, ale bude dynamicky řízená podle stavu silniční sítě,“ dodal Peťko.
Údaje pro řídící systém bude sbírat 178 senzorů umístěných na dálnici. Jedná se především o detektory počtu vozidel, stavu vozovky a senzory ovzduší. Řízení dopravních značek bude automatické, nastavení bude přehodnocováno každých 60 vteřin, při závažnějších incidentech častěji.
Pro srovnání, v Praze je na D1 rychlost 80 km/h a na pražském okruhu ve směru na letiště rychlost 130 km/h. Na druhou stranu směrem na Hradec Králové je 80 km/h. Na obchvatu Vídně je místy povolená rychlost 100 km/h nebo jen 80 km/h. Ve Varšavě na dálnici 2 je povolená rychlost 80 km/h.