Článek
Do roku 2030 platí výjimky pro majitele lodí s benzinovými a naftovými motory, kteří už mají zaplacené víceleté povolení k provozu plavidla. Omezení se nevztahuje na historické muzejní lodě a do nové bezemisní zóny nespadají kanály, po kterých lodě a čluny Amsterodam přeplouvají.
Od začátku letošního roku musejí mít „zelený“ pohon turistické lodě, na nichž se jezdí na vyhlídkové plavby po kanálech.
Hlavním důvodem zavedení bezemisní zóny na kanálech v centru jsou snahy o zvýšení kvality ovzduší a omezení hluku. Úřady v Amsterodamu uvádějí, že znečištění ovzduší ve městě odpovídá v průměru více než čtyřem vykouřeným cigaretám za den a jeho obyvatelům se kvůli tomu zkracuje život. Vědci očekávají, že příznivý dopad bezemisní zóny na vodě bude citelný hlavně v letních dnech, kdy je na kanálech silný provoz.
Česko dokázalo razantně snížit emise, blíží se evropskému cíli

Kvůli zavedení bezemisní zóny na vodních cestách v centru má počet dobíjecích stanic pro lodě stoupnout z nynějších 22 na až 2500 v roce 2030. Už v příštích dvou letech má u vody vzniknout dalších 300 takových míst.
Podle amsterodamských úřadů je v současnosti ve městě 14 tisíc sportovních člunů, 10 500 lodí kotví ve veřejných vodách. Dalších 600 plavidel je určených pro přepravu osob, 500 z nich už je na elektrický pohon.
Skořápky vajec v pneumatikách mají snížit emise a zlepšit přilnavost
