Hlavní obsah

Monstra na sníh v akci. Kam se hrabou Stalinovy ruce

V Jablonci nad Nisou a Vrchlabí si takzvané Stalinovy ruce (pokud zrovna fungují) nemohou vynachválit. V rychlosti nakládky a obratnosti se letitému lopatkovému nakladači sovětské provenience žádný jiný stroj v Česku nevyrovná. Nikoliv však za hranicemi, kde při sněhových kalamitách nasazují mnohem těžší kalibry.

Øverassen TV2200

Článek

Patrně nejtěžší váhu k likvidaci sněhových závěje sestrojili v Norsku, konkrétně ve fabrice Øverassen. Téměř čtyřicetitunový kolos TV2200 dokáže při rychlosti 10 až 40 kilometrů v hodině odklízet závěje do výšky 1,8 metru. Za hodinu zvládne stroj odklidit až 12 tisíc tun sněhu.

Stalinovy ruce
Stroj má přes dva metry širokou nabírací část, z níž sníh putuje přes dopravník na korbu nákladního auta. Stroj a nákladní vůz jedou za sebou a při sbírání sněhu z kraje silnice tak prakticky neomezují provoz na silnici.
Současný stroj Vrchlabí pořídilo v roce 1989, předtím ve městě sloužil jeho modelový předchůdce z poloviny 50. let minulého století. "Současné modely jsou v Česku jen dva, ještě jej používají v Jablonci nad Nisou," řekl Prokopec. Výrobcem podle něj byla firma z města nacházejícího se asi 200 kilometrů za Uralem.

Se sněhem si dokáží poradit také za oceánem. Na zasněžené silnice a dálnice ve Spojených státech a Kanadě od roku 2010 posílají vlečné pluhy TowPlow. Ty zaberou dva jízdní pruhy a krom odklízení sněhu zvládnou vozovku i posypat. Závěsný pluh si při jízdě vykloní do strany do pravého pruhu.

Speciální pluh na sníh v Missouri

Odklízet závěje sněhu je třeba i na železnici. A tam, kde bývají nadílky nejbohatší, už klínové pluhy na přední straně lokomotiv prostě nestačí. Železničáři proto sahají po takzvaných rotačních pluzích. Vpředu speciálně upravené lokomotivy je u takových strojů zasazena vrtule s ostrými listy, která závěje doslova rozmetává.

Jak fungovaly takzvané Stalinovy ruceVideo: ČTK

Související témata:

Výběr článků

Načítám