Článek
Patrně nejtěžší váhu k likvidaci sněhových závěje sestrojili v Norsku, konkrétně ve fabrice Øverassen. Téměř čtyřicetitunový kolos TV2200 dokáže při rychlosti 10 až 40 kilometrů v hodině odklízet závěje do výšky 1,8 metru. Za hodinu zvládne stroj odklidit až 12 tisíc tun sněhu.
Stalinovy ruce |
---|
Stroj má přes dva metry širokou nabírací část, z níž sníh putuje přes dopravník na korbu nákladního auta. Stroj a nákladní vůz jedou za sebou a při sbírání sněhu z kraje silnice tak prakticky neomezují provoz na silnici. |
Současný stroj Vrchlabí pořídilo v roce 1989, předtím ve městě sloužil jeho modelový předchůdce z poloviny 50. let minulého století. "Současné modely jsou v Česku jen dva, ještě jej používají v Jablonci nad Nisou," řekl Prokopec. Výrobcem podle něj byla firma z města nacházejícího se asi 200 kilometrů za Uralem. |
Se sněhem si dokáží poradit také za oceánem. Na zasněžené silnice a dálnice ve Spojených státech a Kanadě od roku 2010 posílají vlečné pluhy TowPlow. Ty zaberou dva jízdní pruhy a krom odklízení sněhu zvládnou vozovku i posypat. Závěsný pluh si při jízdě vykloní do strany do pravého pruhu.
Odklízet závěje sněhu je třeba i na železnici. A tam, kde bývají nadílky nejbohatší, už klínové pluhy na přední straně lokomotiv prostě nestačí. Železničáři proto sahají po takzvaných rotačních pluzích. Vpředu speciálně upravené lokomotivy je u takových strojů zasazena vrtule s ostrými listy, která závěje doslova rozmetává.
Video: Solution railroad snow delays: use a rotary blade snow plow! Problem solved @NS_online @ProRail #weatherphoto pic.twitter.com/qo48s9cOaC
— #WeatherPhoto (@photoweather1) January 12, 2017