Článek
Cílené ukrajinské útoky na rafinérie začínají být pro Moskvu problematické – mezinárodní sankce uvalené na Rusko kvůli jeho ozbrojené agresi na Ukrajině totiž značně znesnadňují opravu složitých zařízení. Některá zůstávají po úderech dlouhodobě mimo provoz.
Jen v období mezi 12. a 15. březnem se ukrajinským silám podařilo citelně poškodit čtyři velké ropné rafinérie: kromě těch v Rostovské, Rjazaňské a Kalužské oblasti také závod Lukoil-Nižegorodněftěorgsintez, který se nachází plných osm set kilometrů od rusko-ukrajinské hranice. Tyto závody přitom představují více než 12 procent ruských zpracovatelských kapacit, spočítal Bloomberg.
„Zcela záměrně realizujeme strategii snížení ekonomického potenciálu Ruska,“ uvedl v rozhovoru pro Reuters mluvčí ukrajinské vojenské rozvědky Andrij Jusov. „K těmto útokům bude docházet i nadále,“ prohlásil s tím, že jde o důsledek ruské agrese proti Ukrajině.
Zatímco ruské úřady se snaží dopady ukrajinských útoků bagatelizovat, podle časopisu Forbes se již projevují v podobě růstu cen benzinu. Ruský A-95 se minulý týden začal obchodovat na petrohradské burze za více než 60 tisíc rublů (téměř 15 tisíc korun) za tunu, což je nejvíce od konce září 2023, kdy Rusko zavedlo embargo na vývoz pohonných hmot, napsala ruská RBK.
„Trh s palivy je v potenciálně vážné situaci, proto se spotřebitelé snaží předzásobit,“ citovala RBK nejmenovaný obeznámený zdroj.