Článek
„Léto bylo špatně naplánované a současné problémy nemají krátkodobé řešení. Je to systémový problém,“ řekl generální tajemník Evropského sdružení asociací cestovních kanceláří (ECTAA) Eric Dresin.
První letiště, která se začala potýkat s problémy, jsou na severu Německa ve spolkové zemi Severní Porýní-Vestfálsko.
V nejlidnatější spolkové zemi a čtvrté největší totiž 27. června odstartovaly letní prázdniny a ruku v ruce s nimi začal kolaps tamější letecké dopravy.
Příkladem letištního hororu je příběh Rakušana Martina Grünböcka z Vídně. Před více než týdnem jel do Düsseldorfu na služební cestu. Už při cestě tam nastaly problémy.
Kilometrová fronta, ztracené kufry. Na letištích v Německu vládne chaos
Ve Frankfurtu mu zrušili navazující let do Düsseldorfu a pak se mu ztratilo i zavazadlo. Kde se nachází, dodnes netuší. Z letecké společnosti Lufthansa mu přišla pouze zpráva, že se kufr našel a byl předán externí spediční firmě k doručení.
„Nevím, která spediční společnost to je. Nemám žádné informace o tom, kde se zavazadlo nachází. Nikam nemůžu zavolat. Netuším, jestli kufr přijde zítra nebo za pět let,“ popisuje Grünböck.
To byl ovšem teprve začátek hororu. Koupil si nové zavazadlo i oblečení na služební cestu. V pátek se měl plánovaně vrátit zpět domů. Vzhledem k informacím, jaké fronty jsou na letišti, dorazil na místo se čtyřhodinovým předstihem.
Odbavil si zavazadlo a vzápětí přišla informace, že Lufthansa zrušila let. Další už nebyl k dispozici. Grünböck se vydal pátrat po kufru. V té chvíli už mu bylo špatně. Bolelo ho břicho a sotva se držel na nohou.
Zmatky a hromady zavazadel na londýnském letišti. Cestující zažili krušné chvíle
Nechal kufr kufrem a ostraha letiště mu zavolala sanitku. V nemocnici šel okamžitě na operační sál s akutním zánětem slepého střeva.
Po víkendu odešel z nemocnice a od té doby se pokouší dostat zpět do Vídně. „V jednom týdnu přijít o dva kufry, podstoupit operaci a najít náhradní let v tomto chaosu, to je šílenství,“ říká.
Lepší to podle jeho slov není ani v Rakousku. Za hororové situace v letecké dopravě jsou podle Grünböcka zodpovědní manažeři letišť a leteckých společností.
„Tohle nespadlo náhle z nebe. Všichni věděli, co přijde, ale nikdo nic neřešil,“ uzavřel.
Peklem si prošli v neděli večer cestující na budapešťském letišti Ference Liszta. Zhruba 200 cestujících muselo v budově přespat, protože ke svým zavazadlům se dostali až druhý den ráno.
Maďarská média informují, že zaměstnanci, kteří mají na starosti vykládku zavazadel, prostě odešli domů.
Osm z deseti nejhorších letišť světa je v Evropě
„Ke svým zavazadlům se cestující dostali až v pondělí ráno,“ uvedl web 24.hu. Mezi postiženými byli i cestující linky z Tel Avivu, včetně několika rodin s malými dětmi.
„Všichni museli přespat v tranzitní zóně letiště a přístup k vodě měli jen na WC,“ dodal web. Ke svým zavazadlům se dostali až druhý den ráno, kdy nastoupila ranní směna.
Cestující z Tel Avivu Mária Lontaiová nechápala, že na mezinárodním letišti jim celou noc nikdo neposkytl sebemenší informaci. „Za přepážkou nikdo nebyl a na infolince nikdo nebral telefon,“ kroutila hlavou.
Společnost Budapest Airport, která provozuje budapešťské letiště, ve svém stanovisku uvedla, že z důvodu problémů na jiných letištích se pět letadel zpozdilo o více než hodinu a v Budapešti v krátkém sledu přistálo až osm letadel za sebou.
„Vykládání zavazadel mají na starosti zaměstnanci společnosti Menzies Aviation Hungary, kteří tento nápor nezvládli,“ připustilo vedení letiště.