Článek
„Léto bylo špatně naplánované a současné problémy nemají krátkodobé řešení. Je to systémový problém,“ řekl generální tajemník Evropského sdružení asociací cestovních kanceláří (ECTAA) Eric Dresin.
První letiště, která se začala potýkat s problémy, jsou na severu Německa ve spolkové zemi Severní Porýní-Vestfálsko.
V nejlidnatější spolkové zemi a čtvrté největší totiž 27. června odstartovaly letní prázdniny a ruku v ruce s nimi začal kolaps tamější letecké dopravy.
Příkladem letištního hororu je příběh Rakušana Martina Grünböcka z Vídně. Před více než týdnem jel do Düsseldorfu na služební cestu. Už při cestě tam nastaly problémy.
Ve Frankfurtu mu zrušili navazující let do Düsseldorfu a pak se mu ztratilo i zavazadlo. Kde se nachází, dodnes netuší. Z letecké společnosti Lufthansa mu přišla pouze zpráva, že se kufr našel a byl předán externí spediční firmě k doručení.
„Nevím, která spediční společnost to je. Nemám žádné informace o tom, kde se zavazadlo nachází. Nikam nemůžu zavolat. Netuším, jestli kufr přijde zítra nebo za pět let,“ popisuje Grünböck.
To byl ovšem teprve začátek hororu. Koupil si nové zavazadlo i oblečení na služební cestu. V pátek se měl plánovaně vrátit zpět domů. Vzhledem k informacím, jaké fronty jsou na letišti, dorazil na místo se čtyřhodinovým předstihem.
Odbavil si zavazadlo a vzápětí přišla informace, že Lufthansa zrušila let. Další už nebyl k dispozici. Grünböck se vydal pátrat po kufru. V té chvíli už mu bylo špatně. Bolelo ho břicho a sotva se držel na nohou.
Nechal kufr kufrem a ostraha letiště mu zavolala sanitku. V nemocnici šel okamžitě na operační sál s akutním zánětem slepého střeva.
Po víkendu odešel z nemocnice a od té doby se pokouší dostat zpět do Vídně. „V jednom týdnu přijít o dva kufry, podstoupit operaci a najít náhradní let v tomto chaosu, to je šílenství,“ říká.
Lepší to podle jeho slov není ani v Rakousku. Za hororové situace v letecké dopravě jsou podle Grünböcka zodpovědní manažeři letišť a leteckých společností.
„Tohle nespadlo náhle z nebe. Všichni věděli, co přijde, ale nikdo nic neřešil,“ uzavřel.
Peklem si prošli v neděli večer cestující na budapešťském letišti Ference Liszta. Zhruba 200 cestujících muselo v budově přespat, protože ke svým zavazadlům se dostali až druhý den ráno.
Maďarská média informují, že zaměstnanci, kteří mají na starosti vykládku zavazadel, prostě odešli domů.
„Ke svým zavazadlům se cestující dostali až v pondělí ráno,“ uvedl web 24.hu. Mezi postiženými byli i cestující linky z Tel Avivu, včetně několika rodin s malými dětmi.
„Všichni museli přespat v tranzitní zóně letiště a přístup k vodě měli jen na WC,“ dodal web. Ke svým zavazadlům se dostali až druhý den ráno, kdy nastoupila ranní směna.
Cestující z Tel Avivu Mária Lontaiová nechápala, že na mezinárodním letišti jim celou noc nikdo neposkytl sebemenší informaci. „Za přepážkou nikdo nebyl a na infolince nikdo nebral telefon,“ kroutila hlavou.
Společnost Budapest Airport, která provozuje budapešťské letiště, ve svém stanovisku uvedla, že z důvodu problémů na jiných letištích se pět letadel zpozdilo o více než hodinu a v Budapešti v krátkém sledu přistálo až osm letadel za sebou.
„Vykládání zavazadel mají na starosti zaměstnanci společnosti Menzies Aviation Hungary, kteří tento nápor nezvládli,“ připustilo vedení letiště.