Článek
EU chce dosáhnout do roku 2050 uhlíkové neutrality. Dílčím krokem na této cestě je balíček Fit for 55, jehož cílem je dosáhnout do roku 2030 snížení emisí skleníkových plynů o 55 procent oproti roku 1990.
Uhlík musí mít svou cenu, protože tu cenu nemůže dál platit příroda.
V návaznosti na to se má upravit i systém emisních povolenek tak, aby počítal s redukcí CO2 o 55 procent oproti stávajícímu nastavení cílu 40 procent oproti hodnotám z roku 1990. Zřejmě by se tak snížil jejich celkový objem.
A rozšířit se mají i na námořní dopravu.
Vzniknout by také měl o samostatný systém povolenek pro budovy a silniční dopravu, u něhož ale není přesně jasné, jak by fungoval a koho přesně by se týkal.
Babiš se vyslovil pro stanovení horní hranice ceny emisních povolenek

Tento úmysl přednesla předsedkyně Evropské komise (EK) Ursula von der Leyenová už 22. dubna při virtuálním summitu světových vůdců o klimatu. „Rozšíříme trh s emisními povolenkami pro energetiku a průmysl taky na dopravu a budovy. Uhlík musí mít svou cenu, protože tu cenu nemůže dál platit příroda.”
Odmítavé hlasy z Budapešti
Rozšíření emisních povolenek na silniční dopravu a stavby zvažovala nová Komise od svého nástupu do funkce.
Emisní povolenky provětrají lidem peněženky

Nyní se proti záměru rozšířit emisní povolenky tvrdě postavilo Orbánovo Maďarsko. Šéf kanceláře prezidenta Gergely Gulyás 22. října podle serveru About Hungary upozornil, že rostoucí ceny energie zasáhly celou Evropu a vedly ke krizi služeb.
Z růstu cen energií obvinil nejen stoupající ceny plynu a ropy, ale také „nepromyšlenou energetickou politiku“ EK. Podle něj Komise přispěla ke krizi svou politikou na ochranu klimatu, kdy se odešlo od tradičních zdrojů a liberalizoval se trh s plynem a elektřinou bez přechodného období.
Cena emisních povolenek v EU dosáhla rekordní výše

Největším nebezpečím pak podle něj je, že by EK mohla přenést rostoucí náklady na spotřebitele tím, že by zdanila domy a auta. Gulyás také kritizoval zákaz prodeje nových aut s benzínovými a naftovými motory po roce 2035.