Článek
Cvičné stroje budou využívány k pokračujícímu výcviku pilotů létajících na stíhačkách JAS-39C Gripen. Maďarsko dříve využívalo k výcviku letouny L-39ZA Albatros, ale ty už vyřadilo.
Podle Marótha očekává Maďarsko dodávku letadel L-39NG v roce 2024.
„Letadla L-39NG pro průzkumné účely budou vyráběna v rámci společného česko-maďarského projektu,“ uvedl státní tajemník.
Kolik maďarské letectvo zaplatí za 12 letadel, zveřejněno nebylo, uvedl specializovaný web na vojenské letectvo Jane’s.
Maďarská společnost HSC Aerojet Zrt., kterou vlastní maďarský podnikatel Kristóf Szalay-Bobrovniczky, získala loni 80procentní podíl v Aero Vodochody.
L-39NG je modernizovanou verzí úspěšného cvičného letadla L-39 Albatros, kterou pohání nově digitálně řízený motor Williams FJ-44M o tahu 16,8kN.
Nová verze má také integrované palivové nádrže v křídlech, a tak už nemusí nosit typické nádrže na jeho konci. Digitální je také avionika.
Šest L-39NG si pořídí státní podnik LOM pro výcvik. Dvanáct letadel si objednal už loni Vietnam, šest Ghana a čtyři Senegal.
Aero by je rádo prodalo i na Slovensko, kde ale čelí konkurenci dalších strojů včetně korejských T-50.