Článek
Strojvedoucími byli až doposud výhradně muži. Tato profese byla považována za fyzicky hodně náročnou, se zaměstnáváním žen se tudíž nepočítalo.
Jenže modernizací lokomotiv se stalo zaměstnání dostupné i ženám a MÁV nechce připustit diskriminaci. „Časy, kdy bylo na lokomotivě zapotřebí ohánět se lopatou, jsou dávno pryč. Naše lokomotivy jsou moderní a automatizované,“ uvedl Károly Peiper z komunikačního odboru drah.
Mezi 21 účastníky třináctiměsíčního kurzu je sedm žen. Kurz zahrnuje také 320 hodin praxe na deseti rozdílných typech lokomotiv.
Odbory mají námitky
MÁV v současnosti zaměstnává celkem 38 tisíc lidí, z nichž je 3200 strojvedoucích. Odbory se vyslovily proti zaškolování nových lidí na tuto funkci. „Bylo by lepší a hlavně levnější proškolit stávající strojvedoucí, než školit nové,“ uvedl šéf odborářů László Kiss.
Upozornil, že práce strojvedoucího je i dnes občas spojená s fyzickou prací, kterou ženy nezvládnou. „Ženy by také těžce zvládly trauma, které způsobuje smrtelná nehoda na dráze,“ argumentuje Kiss.