Článek
„Naše jednání znamenají skutečný krok vpřed, skutečný pokrok směrem ke kompromisu v říjnu a jsem tomu rád,“ řekl Macron novinářům po schůzce.
KOMENTÁŘ DNE: | |
---|---|
Očima Saši Mitrofanova: Srážka aligátora s čápem |
Čtveřice účastníků salcburské schůzky se podle Kerna shodla na širších principech. Podle Macrona se jednalo o zkrácení doby, po kterou mohou být pracovníci vysláni do zahraničí, jakož o spravedlivém odměňování.
„Není sporu o tom, že (...) lidé si zaslouží stejnou mzdu za stejnou práci na stejném místě,” uvedl český premiér Bohuslav Sobotka, podle kterého se otevírá cesta k tomu, aby EU mohla dospět k dohodě.
Politici podle Macrona dospěli k shodě na principech, ale o konkrétních řešeních ještě budou jednat experti, aby do října mohla být nalezena přijatelná, kompromisní podoba směrnice.
Kern kritizoval, že asi dvě tisícovky vyslaných pracovníků z jiných zemí EU, kteří v Rakousku současnosti působí, podkopávají místní sociální standardy a úroveň mezd. Nicméně zdůraznil potřebu dohody. „Evropa musí postupovat společně, s Českem a Slovenskem. Nechceme rozlišovat mezi starou a novou Evropou,” řekl kancléř.
Sobotka: Firmy šetří na zaměstnancích
Sobotka při této příležitosti apeloval na sbližování životní úrovně v různých částech EU. Za levnější českou pracovní silou je podle něj i to, že zahraniční společnosti na zaměstnancích v ČR šetří. „Francouzské a rakouské firmy u nás platí třicet, čtyřicet procent toho, co platí ve svých mateřských zemích,” řekl český premiér, podle kterého by část dividend zahraničních firem mohla v Česku zůstat „v podobě mezd”.
Česko a Slovensko - spolu s Maďarskem a Polskem - usilují, aby mezinárodní kamionová doprava byla ze směrnice vyjmutá. O tom by předáci visegrádské čtyřky (V4 - ČR, Slovensko, Maďarsko a Polsko) měli ještě jednat na další schůzce s Macronem.
Salcburské setkání mělo vést ke sblížení stanovisek ve sporu, kdy si staré členské země stěžují na údajný mzdový dumping při vysílání pracovníků z nových členských států EU, což ohrožuje pracovní místa v bohatších státech. Nové členské země se zase obávají zpřísnění pravidel, která by mohla ohrozit jejich firmy a dotknout se hlavně profesionálních řidičů.
Návrhy změn představila loni na jaře Evropská komise. Pravidla by se měla zpřísnit. Ke schválení směrnice postačí na říjnové ministerské schůzce kvalifikovaná většina, následně se předpis dostane na pořad Evropského parlamentu.