Článek
Hodnota lidského života se totiž v jednotlivých zemích liší, měřeno alespoň podle vysouzeného odškodného. Obzvlášť americké soudy přisuzují příbuzným obětí vysoké odškodné. Průměrná výše kompenzace tam činí 4,5 miliónu dolarů (116 mil. korun), zatímco v Německu 1,3 miliónu dolarů (33,5 mil. korun), protože německé právo na rozdíl od USA nezohledňuje psychické strádání.
Právníci, kteří zastupovali příbuzné amerických obětí leteckých neštěstí, jako byla třeba havárie concordu u Paříže v roce 2000 nebo útoky z 11. září, to vysvětlují tím, že v Evropě je silný sociální systém. Pozůstalým tak stát poskytuje finanční i jinou pomoc. „U nás nic takového neznáme, takže u soudu je třeba vymoci hodně peněz, zvlášť když po obětech zůstanou třeba nezaopatřené děti,“ řekl SZ právník.
Němci zvažují žalobu v USA
„Zvažujeme možnost, že podáme jménem německých pozůstalých žalobu také u amerických soudů,“ řekl časopisu Der Spiegel Elmar Giemulla, berlínský právník a odborník na letecké právo.
Usnadnit to má fakt, že letecká akademie Lufthansy provozuje pobočku poblíž Phoenixu ve státě Arizona. Právě tam se kromě školy v německých Brémách připravoval i Andreas Lubitz, druhý pilot airbusu Germanwings, který podle francouzských vyšetřovatelů záměrně navedl stroj do skály.
O konkrétních částkách na odškodnění se ještě nejedná, Lufthansa už na něj ale má k dispozici od svých pojišťoven 300 miliónů dolarů (7,8 mld. korun)
Pilot Lubitz chtěl oblafnout i lékaře
Lubitz skrýval plný rozsah svých depresí dokonce i před lékaři. Prokuratura v Düsseldorfu v prvních dnech vyšetřování zjistila pět lékařů, k nimž se nejméně jednou objednal.
Poté, co se jeho jméno objevilo na veřejnosti, přihlásili se další. „Konzultoval překvapivě vysoký počet odborníků,“ dozvěděl se Der Spiegel z kruhů blízkých vyšetřování.
Podle vyšetřovatelů putoval od lékaře k lékaři nikoli proto, aby se nechal důkladně vyšetřit, nýbrž proto, že nechtěl, aby některý z lékařů získal úplný přehled o délce, intenzitě a četnosti jeho depresí.