Hlavní obsah

Lodě se tu promenovaly pravidelně, tvrdí na italském ostrově

Právo, Novinky, rei, vpl
Aktualizováno

Kapitán havarované výletní lodi Costa Concordia neplul v pátek nebezpečně blízko ostrova Giglio poprvé. V úterý u soudu potvrdil, že manévr v minulosti podnikl „třikrát nebo čtyřikrát“, napsal list La Repubblica. Podle místního obyvatele to ale nesedí, lodě se tam podle něj „promenovaly pravidelně“.

Foto: Profimedia.cz

Havarovaná loď Costa Concordia

Článek

„Skutečně jsem chtěl pozdravit (kolegu,) komodora Maria Palomba, s nímž jsem byl na telefonu. O trase bylo rozhodnuto, jakmile jsme vypluli ze Civitavechie. Udělal jsem chybu, když jsme se přiblížili k pobřeží. Navigoval jsem bez přístrojů, znal jsem dobře hloubku v těch místech, tento manévr jsem už dříve třikrát, čtyřikrát podnikl. Ale tentokrát jsem nařídil obrat příliš pozdě a skončili jsme v mělké vodě,“ prohlásil Francesco Schettino před vyšetřovateli.

„Nevím, proč se to stalo, zradily mě instinkty,“ dodal kapitán.

Toto video už bohužel nemůžeme přehrávat z důvodu vypršení internetové licence

BEZ KOMENTÁŘE: Záchranáři se v okolí lodi chystají na manévry, aby zabránili znečištění vodyVideo: Reuters

Internetová verze německého magazínu Spiegel upozornila, že míjení obřích výletních lodí se na Gigliu stalo turistickou atrakcí. Loni v srnu napsal Sergio Ortelli, starosta obcí na ostrově, spokojený e-mail.

Kamarádovi námořnímu kapitánovi v něm děkoval, že svou loď z rejdařství Costa navedl velmi blízko jejich přístavu. „Tímto druhem pozdravu jste se postaral o nepřekonatelný zážitek, který se mezitím stal nenahraditelnou tradicí,“ chválil odvážlivce.

Po páteční tragédii Ortelli už o této „tradici“ nechce vědět. „Od té doby, co jsem starostou, se snad jen tři čtyři plavidla přiblížila přístavu,“ řekl. Slovem „přiblížila“ míní vzdálenost 300 až 500 metrů.

Toto video už bohužel nemůžeme přehrávat z důvodu vypršení internetové licence

BEZ KOMENTÁŘE: Kapitána Schettina přivezli od výslechu do vězení, odkud byl večer propuštěn domůVideo: Reuters

„Čtyřikrát za poslední rok a půl? Ne, to nesedí. Lodě se tu promenovaly pravidelně,“ namítá v přístavní kavárně jeden místní, který se představil jako Giuseppe. „To není nic nového,“ přitakává Alessandro Faccheti, vysloužilý námořník a dnes majitel stánku na přístavní promenádě. „Když ještě nebyly mobily, mohli námořníci na takovou vzdálenost křikem zdravit své rodiny v přístavu,“ vybavuje si.

Tato tvrzení tak otevírají otázku, zda je kapitán jediný odpovědný za nehodu, protože úřady o častějších změnách kursu neměly tušení. Bylo potvrzeno, že Schettino manévr podnikl i v srpnu loňského roku.

Foto: Ondřej Lazar Krynek, Mapy.cz

Do záchranného člunu jsem spadl, tvrdí

Kapitán Schettino se u soudu také bránil nařčení, že z lodi utekl, ještě než skončila evakuace všech pasažérů, tvrzením, že do jednoho ze záchranných člunů „spadl“, když „zakopl“.

Toto video už bohužel nemůžeme přehrávat z důvodu vypršení internetové licence

Z muže, který se snažil přimět Schettina k návratu na potápějící se loď, je hrdinaVideo: Reuters

Mezitím ho jeden z lodních důstojníků označil za hazardéra. Italskému deníku řekl, že Schettino loď řídil jako Ferrari. „Měli jsme dojem, že by i autobus řídil jako Ferrari,“ prohlásil.

Kapitán se ovšem hájí, že právě prudký obrat doleva po proražení levoboku a najetí až ke břehu zachránilo mnoho životů cestujících.

Záchranné práce u potopené lodi byly ve středu přerušeny poté, co plavidlo začalo znovu sklouzávat hlouběji po útesu. Úřady zatím potvrdily 11 obětí havárie. Dalších 24 osob je stále pohřešováno.

Foto: Ondřej Lazar Krynek, Mapy.cz

Související články

Výběr článků

Načítám