Hlavní obsah

Limity už nejsou tak přísné. EU se shodla na nové emisní normě Euro 7

Aktualizováno

Země Evropské unie a europoslanci se v pondělí dohodli na podobě nové emisní normy. Limity, které byly v návrhu přísné a část zemí s nimi nesouhlasila, se zmírnily. Norma také začne platit později, než bylo uvedeno v původním návrhu.

Foto: Jan Handrejch, Novinky

Ilustrační foto

Článek

Emisní limity výfukových plynů zůstanou na úrovni, kterou obsahuje platná emisní norma Euro 6, a to včetně limitů testování, vyplývá z konečné verze předpisu.

Nařízení zcela nově zavádí opatření ke snížení emisí z pneumatik a brzd a ke zvýšení životnosti baterií. Aby norma začala platit, musí ji ještě schválit ministři členských zemí a plénum Evropského parlamentu, což je ovšem již považováno za formalitu.

„Máme dohodu, já jsem velmi rád,“ řekl českým novinářům v Bruselu Alexandr Vondra (ODS), zpravodaj normy v Evropském parlamentu. „Zásadním způsobem jsme okleštili původní návrh Evropské komise k Euro 7, tak aby zůstala zachována dostupnost, zejména cenová, menších automobilů, včetně nových aut se spalovacími motory, ještě v dalších letech a aby to nedestabilizovalo automobilový průmysl. Tedy aby skutečně měl čas se připravit na transformační kroky,“ dodal Vondra.

Při vyjednávání o normě se podařilo dosáhnout kompromisu, v některých pozicích ustoupila Rada EU, v jiných zase Evropský parlament. Proti původní přísné podobě výrazně vystupovalo Česko a další státy.

Automobilky budou mít na přípravu několik let

Platnost emisního nařízení Euro 7 měla podle původního návrhu Evropské komise přijít u osobních automobilů už v polovině roku 2025, pro nákladní vozidla o dva roky později. To řada unijních zemí považovala za nereálné. Automobilky si rovněž stěžovaly, že nebudou mít na přípravu změn dostatek času. Kompromis proto původní harmonogram prodloužil. Nyní počítá se zavedením opatření 2,5 roku od vstupu normy v platnost u nových modelů osobních vozidel a 3,5 roku u stávajících modelů. U nákladních aut to má být čtyři roky, respektive pět let. Tyto lhůty umožní automobilkám připravit se na nové požadavky.

„Pokud jde o spalovací motory, tam se v rovině emisí v zásadě nic měnit nebude oproti Euru 6. S jednou malinkou výjimkou a to je filtr pevných částic, ale ten stojí deset eur, tedy 250 korun, což není drama,“ popsal Vondra výsledek dosaženého kompromisu ohledně osobních a užitkových vozů.

Emisní limity pro nákladní automobily jsou sice mírně přísnější (zejména pokud jde o dusíkaté emise), nicméně pro výrobce stále technologicky dosažitelné. Euro 7 nahradí nařízení Euro 6 (pro osobní automobily, dodávky a lehká vozidla) a Euro VI (pro nákladní automobily a těžká nákladní vozidla), a to jediným právním aktem, který se vztahuje na oba druhy vozidel.

ČR bude do normy Euro 7 prosazovat realistické technické detaily aut, tvrdí Kupka

AutoMoto

Výběr článků

Načítám