Článek
Tadeusz Wrona v úterý předvedl, že je skutečně pilotem s velkým "P". Krizovou situaci zvládl na výbornou a se strojem, jemuž se nevysunul podvozek kvůli závadě na hydraulice, dokázal citlivě přistát na gondoly motorů. Snížil tím nejen škody na stroji, ale hlavně ochránil zdraví cestujících, protože rychlost stroje klesala plynule a nebyli vystaveni prudkým nárazům.
Letecká společnost LOT uvedla, že pro ni 53letý Wrona létá přes dvacet let a nalétal 15 000 hodin.
Zkušenosti plachtaře
Bývalý pilot LOTu, kapitán Lech Kasprowicz ocenil jeho kvality: „ S letadlem přistál jako s větroněm.“
Wrona je plachtař, člen polského aeroklubu, připomenul Kasprowicz: „Létá na větroních velmi dobře, účastní se i závodů. A s větroni se nepřistává jen na letištích, ale i na neupravených plochách, na polích. To, že létá na větroni, mělo velký význam.“
Kasprowitz ocenil, že pilot nezavadil koncem křídla o zem a udržel stroj v rovině. Kdyby totiž stroj zavadil o zem špičkou křídla, stočil by se a asi by se na místě zastavil. Konstrukce by byla vystavena velké námaze a cestující přetíženi.
Nouzové přistání zvládl dokonale, sám ale pak přiznal: „Když jsem zastavil na ranveji, pořád jsem si nebyl jist, zda jsou všichni v pořádku, protože od tření se objevil dým a plameny. Cítil jsem velkou úlevu, když byl stroj evakuovaný.“
I cestující říkali, že přistání bylo tak měkké, jako by se přistávalo na kola.
Neobvyklá porucha
O problémech s hydraulikou se Wrona dozvěděl záhy po startu z Newarku. Už půlhodiny po vzletu se objevilo hlášení o poruše hydraulického systému, až do času přistání ale nebylo jasné, jak je vážná. Naštěstí fungovaly klapky a stroj se dal ovládat. Podle Boeingu je to první taková porucha u stroje řady 767. Obecně je to velmi výjimečná závada, uvedla televize ABC.