Hlavní obsah

Letadlu s hokejisty mohl vysadit motor kvůli palivu, proto se neodlepilo

Moskva
Aktualizováno

Letadlo Jak-42, na jehož palubě ve středu zahynuli hráči týmu Lokomotiv Jaroslavl, se dokázalo zvednout pouhých deset metrů nad zem, pak došlo k tragédii. Rozjezd stroje totiž trval příliš dlouho, prozradil serveru Life.ru letecký dispečer Arij Novik (38), který měl v tragický okamžik na věži službu. Podle ministerstva pro leteckou dopravu je možné, že letounu vysadil jeden z motorů.

Toto video už bohužel nemůžeme přehrávat z důvodu vypršení internetové licence

BEZ KOMENTÁŘE: Nové amatérské záběry z místa pádu letadla Jak-42Video: Reuters

Článek

Havárii nepřežilo 43 lidí, zahynula celá základní sestava hokejového týmu včetně tří českých mistrů světa Jana Marka, Josefa Vašíčka a Karla Rachůnka a slovenské hokejové hvězdy Pavola Demitry. S těžkými zraněními vyvázli dva pasažéři, palubní inženýr a útočník Alexandr Galimov, kteří v nemocnici bojují o život. Záchranáři už ostatky všech obětí vyprostili, 16 z nich se jim podařilo identifikovat.

Zdroj z ministerstva pro leteckou dopravu serveru Voice of Russia řekl, že nejpravděpodobnějším důvodem havárie bylo vysazení jednoho ze tří motorů. Jak-42 sice může letět a přistávat dokonce jen s jedním běžícím motorem, ke startu ale potřebuje všechny tři. Stanovené výšky nemohl dosáhnout, protože motory neposkytovaly dostatečný tah. Jde ale zatím jen o hypotézu, kterou není možné potvrdit, protože se nenašly černé skříňky.

Podle agentury RIA Novosti mohlo vysazení motoru způsobit nevhodné palivo. To by vysvětlovalo, proč stroji trvalo tak dlouho, než se odlepil od země. Agentura také napsala, že poslední pravidelnou technickou kontrolou letoun prošel 16. srpna. Během kontroly byl vyměněn pravý motor.

Podle některých ale palivo za neštěstí nemůže. „Nekvalitní palivo mohlo být jen těžko příčinou pádu, tentýž kerosin natankovalo i jiné letadlo, které předtím bez problémů odletělo do Norilsku,“ řekl jeden z úředníků agentuře Interfax.

Dalšími příčinami pádu mohou být terorismus a chyba pilota

Podle oficiální zprávy, kterou v noci vydal tým vyšetřovatelů, jsou verze důvodu havárie tři - chyba pilota, selhání techniky a teroristický útok.

Foto: Andrei Gorshkov, Reuters

Dohořívající trosky Jaku-42

„Kapitán požádal o povolení ke startu, já jsem mu je dal. Pak se měl se mnou spojit, jakmile dosáhne výšky 200 metrů. Jenže on se na ni prostě vůbec nedostal,“ popisuje chvějícím se hlasem drama dispečer, jenž na věži odsloužil už 12 let.

„Stroj přejel konec startovací dráhy, několik desítek metrů se ještě pohyboval po technickém pásu, pak se ocitl na volném terénu, z nějž se odlepil. Ale ve zlomku vteřiny se prudce stočil na levou stranu a zřítil se,“ dodal. Podle některých zpráv zavadilo letadlo o řídící věž.

Pilot se během jízdy po trávě stále pokoušel letadlo zvednout. Stopa měří asi 400 metrů. "Na trávě jsou jen stopy kol zadního podvozku. Z toho vyplývá, že pilot se snažil zvednout letadlo do vzduchu," řekl nejmenovaný zdroj Interfaxu.

Foto: Sergei Korolyov, Reuters

Trosky Jaku-42 u břehu Volhy

Je možné, že se pilot pokusil o nouzové přistání v řece Volze.

„Start zahájil Jak-42 přesně v 16 hodin moskevského (14.00 našeho) času. Spadl během jediné minuty poté, co se odlepil od země a dosáhl výšky zhruba deset metrů,“ dodal Novik.

Dispečerů ve službě bylo podle správy letiště v osudnou chvíli dost – dokonce více než běžně bývá, protože směna byla posílena kvůli důležitým příletům VIP hostů na Světové politické fórum 2011 pořádané v Jaroslavli.

„Přistávalo devět letadel, odletělo osm. Osudný start byl devátý v pořadí,“ uzavřel Novik.

Aerolinky neměly mezi experty dobrou pověst

Společnost Jak-Servis se specializovala na služby pro elitní ruské klienty, avšak experti ji nepovažovali za příliš bezpečnou. Evropská agentura pro leteckou bezpečnost (EASA) prováděla v letech 2008–9 zevrubnou inspekci ruských leteckých společností a sestavila žebříček podle úrovně bezpečnosti. Z 35 hodnocených aerolinií, jež poskytují charterové služby, vyhodnotila Jak-Servis podle agentury RIA Novosti jako nejméně bezpečný.

Foto: Sergei Korolyov, Reuters

Trosky Jaku-42 u břehu Volhy

Ruská federální letecká agentura Rosaviacija v roce 2009 na dva měsíce omezila lety strojů společnosti Jak-Servis kvůli nedostatečné bezpečnosti. Z informací nezávislé agentury pro bezpečnost civilního letectví ASN vyplývá, že loni v listopadu byly dva stroje společnosti vyřazeny z mezinárodního provozu v zemích EU.

Podle ruských médií měl havarovaný Jak-42 roční provozní licenci, která měla koncem září vypršet. K 1. lednu 2011 měl stroj za sebou 6310 letových hodin, přičemž limit je 15 tisíc letových hodin.

Aerolinie Jak-servis, jejichž šéfem je Oleg Silnickij a většinovým majitelem je Maxim Čukancev, vznikly v roce 1993 a poskytují služby klientům v Rusku, ostatních postsovětských státech, ale nabízí je i v západní Evropě a na Blízkém východě. Mají domovská letiště ve Vnukovu a Bykovu u Moskvy. Její letecký park tvoří čtyři stroje Jak-40 a jeden Jak-42, který ve středu havaroval.

Související témata:

Výběr článků

Načítám