Článek
I když se nakonec ukázalo, že letadlo bylo v pořádku, kvůli nestandardně fungujícímu indikátoru vysunutí přistávacích klapek muselo čtyřicet minut kroužit nad letištěm a pak teprve přistálo v nouzovém režimu.
ČSA Právu nouzové přistání potvrdily. Podle mluvčí Hany Hejskové proběhlo bezpečně a bez problémů. Právě europoslanec Howitt v britských médiích dramatickými slovy vylíčil průběh pátečního letu a vyzdvihl profesionalitu posádky. „Z kokpitu přišlo oznámení, že selhaly klapky na křídle a bude nutné uskutečnit nestandardní přistání,“ popsal dění na palubě.
„Kapitánova oznámení v češtině a angličtině byla klidná, když nás opakovaně poučoval, jak důležité pro nás je, abychom zůstali v klidu,“ uvedl.
„Po přistání dostanete pokyny, kudy a jak opustíte letadlo, a pro vaši bezpečnost je nezbytně nutné pokyny přesně dodržovat,“ citoval europoslanec kapitána.
„Posádka si zaslouží medaili“
Howitt si podle svých slov pomyslel, že už z letadla nikdy nevyjde živý. Pasažéři při přistávacím manévru zaujali bezpečnostní polohu s rukama na hlavě, a jak se stroj přibližoval k zemi, viděli hasičské vozy čekající na přistávací dráze.
Mluvčí ČSA Hana Hejsková Právu vysvětlila, že se pilot rozhodl pro nouzové přistání poté, co na jednom z palubních přístrojů, indikátoru vysunutí přistávacích klapek, zjistil nestandardní parametry. „Posádka ČSA se rozhodla pro preventivní opatření, přesně v souladu s provozními a bezpečnostními předpisy, které zahrnují také pozemní pohotovostní asistenci,“ uvedla mluvčí.
„Letadlo přistálo bezpečně, bez jakýchkoliv problémů,“ dodala. Ve Skopji stroj zkontrolovali technici, kteří žádnou závadu neobjevili, a letoun pak s hodinovým zpožděním odstartoval ke zpátečnímu letu.