Hlavní obsah

Kvůli mraku popela se na pár hodin opět zavřela skandinávská letiště

Novinky, BBC,

Švédsko a Norsko ve středu večer znovu zavřely některá letiště kvůli mraku sopečného popela z islandského vulkánu. Ta švédská se během čtvrtečního dopoledne opět otevřela. V zemi byla zavřena letiště na jihu země v Malmö a v Göteborgu. Mrak popela se nečekaně přesunul k severu.

Foto: Ingolfur Juliusson, Reuters

Mrak popela a dýmu stoupající z islandská sopky Eyjafjallajökull

Článek

Letecká doprava se už vrátila k normálu. Většina spojů z pařížského letiště Charlese de Gaulle už odlétá podle letového řádu s výjimkou spojů do Velké Británie.

Pražské letiště Ruzyně hlásí poprvé od páteční uzavírky českého vzdušného prostoru návrat k plnému provozu. Z více než 440 letů jsou podle mluvčí Michaely Lagronové zrušeny pouze tři, což se prý běžně stává i bez řádění sopky. Letiště se zároveň pustilo do sčítání škod, odhady hovoří o desítkách miliónů korun.

Provoz na letišti zcela utichl kvůli sopečnému prachu v pátek v poledne, částečně obnoven byl v pondělí, ve středu už vzdušný přístav fungoval na 80 procent. Od pátku do dneška byly letecké společnosti na Ruzyni nuceny zrušit 1677 vzletů a přistání, ve čtvrtek se neuskuteční lety do Helsinek a Mnichova.

Aerolinky požadují kompenzace 

Podle mezinárodní asociace leteckých dopravců IATA utrpěly aerolinky ztrátu 1,7 miliardy dolarů. Letecké společnosti proto chtějí kompenzace od vlády, které uzavřely vzdušný prostor, protože to podle nich nemuselo být nutné, neboť nebezpečí nebylo tak velké.

„Pro odvětví, které loni utrpělo ztrátu 4,9 miliardy a čeká se, že letos je postihne ztráta 2,8 miliardy, je tato krize zničující,“ uvedl předseda IATA Giovanni Bisignani. „Vzdušný prostor byl uzavřen na základě teoretických modelů,“ dodal s tím, že se vlády rozhodly špatně.

Vědci ovšem uvádějí, že uzavření bylo nutné, protože nebylo známo, jak se mrak může projevit na chodu motorů. V minulosti se několikrát stalo, že po vlétnutí do mraku sopečného popela motory vysadily. Zkušební lety, které podnikaly letecké společnosti, ale ukázaly, že tentokrát se to nedělo. Vrstva popela prý nebyla tak silná.

Majitel Virgin Airlines Richard Branson uvádí, že se provoz mohl obnovit dříve v oblastech, kde mrak nebyl tak silný a ne až po pěti dnech.

Ryanair nezaplatí cestujícím hotely

Aerolinky také chtějí, aby EU změnila zákony ohledně kompenzací cestujícím, které stanoví, že v případě, že někde uvíznou, letecká společnost jim hradí ubytování.

Námitky má především nízkonákladový Ryanair. Jeho šéf Michael O´Leary řekl, že je absurdní vydávat tisíce eur na lidech, kteří zaplatili za lístek pár eur. Postiženým chce jen uhradit cenu letenky, a ne další náklady, i když se tak dostane do sporu s Irskou komisí pro regulaci letectví a s EU.

Výběr článků

Načítám