Článek
Zvažuje se také částečný návrat k benzínu E3 (umožňuje až 42procentní podíl aromatických uhlovodíků v palivu) a zrušení zákazu některých škodlivých aditiv, které ničí životní prostředí. To by podle odhadu zdrojů Kommersantu umožnilo navýšit výrobu o 10 procent. Tyto zdroje ale poukazují také na rizika - benzín E3 je nebezpečný pro moderní automobilové motory.
Ruská vláda nařídila ministerstvům energetiky, průmyslu a obchodu a také Federálnímu antimonopolnímu úřadu, aby zpracovaly analýzu cenotvorby jednotlivých komponent potřebných k výrobě benzínu s vysokým oktanovým číslem - zejména toluenu - a určily faktory, které způsobují neopodstatněný růst paliva, napsal Kommersant s odvoláním na závěry z dubnové porady u vicepremiéra Alexandra Novaka.
Podle Alexandra Kotova z Neft Research bylo v roce 2023 v Rusku vyrobeno 320 tisíc tun toluenu, zatímco spotřeba činila 310 tisíc tun, na výrobu benzínu bylo použito 200 tisíc tun.
Jak toluen, tak benzín se vyrábějí ze stejných prvotních surovin. Mezi největší výrobce patří Omskij NPZ, Ufaněftěchim, Slavněfť-Janos a také Lukoil-Permněftěorgsintez či Gazprom něftěchim Salavat. Řada z těchto provozů značně utrpěla během březnové vlny ukrajinských dronových útoků na ruské rafinerie.
Rusko si kvůli ukrajinským útokům na rafinerie zajišťuje benzin v Kazachstánu a v Bělorusku
„Aromatické uhlovodíky a automobilový benzín se vyrábějí ze stejných surovin. Když vzniká deficit pohonných hmot, výrobní závody suroviny přesměrovávají do zařízení na výrobu benzínu,“ řekl Kommersantu nejmenovaný obeznámený zdroj, podle nějž má taková kompenzace smysl pouze v případě značného, avšak krátkodobého výkyvu cen.
Po krátkém čase se totiž ceny obou surovin srovnají.
Podle tvrzení expertů citovaných Kommersantem ceny surovin potřebných k výrobě benzínu, ale i toluenu po ukrajinských útocích na ruské rafinerie vzrostly i přesto, že reálně prý zatím nedostatek patrný není.
Litr benzínu s oktanovým číslem 95 podle čtvrtečních oficiálních cen na moskevských pumpách stojí asi 56,7 rublu (14 korun).