Článek
Sergej Parchomenko a Anton Nosik poukazovali na technické nedostatky a zastaralou výzbroj plavidla, které ze Severního moře pluje přes Lamanšský průliv do východního Středomoří. Zmiňovali především hustý černý dým, který zastarávající loď vypouštěla. Podle komentátorů jde o ”antikvární věc, která čas od času plave”.
Parchomenko v rozhovoru pro rozhlasovou stanici Echo Moskvy řekl, že Admirál Kuzněcov by odolával útoku maximálně 50 minut. Stejný názor měl i britský expert Igor Sutyagin, který ale hovořil o celém uskupení lodí v průplavu. „Flotila není schopna vydržet ve vysoce intenzivním boji déle než 50 minut. Pak by už neměli palebnou sílu,” tvrdil.
Parchomenko si přisadil, že žádné ruské letadlo, které operuje v Sýrii, by podle něj nebylo schopno na palubě letadlové lodi přistát, protože na moderní stroje není Admirál Kuzněcov připraven. To ovšem už není relevantní tvrzení, protože stroje létající z pozemních základen běžně nemohou na palubách letadlových lodí přistávat, protože k tomu nejsou uzpůsobeny. A Suchoje Su-33 i novelizované MiG-29K, jaké si objednala Indie, jsou moderní letouny odpovídající i současným standardům.
Bude chránit molo a dílny
Bránit ruskou základnu Tartús v Sýrii, což je podle úředního sdělení další úkol letadlové lodi, podle něj není ani potřeba, protože tam jsou jen „dvě opravárenské dílny a molo”. Otázkou ale spíše je, proč by tuto obranu nemohly dál vykonávat letadla, která už Rusko v Sýrii má, popřípadě tam jsou dislokované systémy protivzdušné obrany S300.
Kritické hodnocení kvalit Admirála Kuzněcova pobouřilo Sergeje Leleky: „Jestliže se někdo stal vojenským expertem, pak ho z toho může vyléčit jen plynová komora”. Černý dým podle jeho slov loď v Lamanšském průplavu vypustila proto, aby zastrašila nepřátele. Toto tvrzení ale zase nesvědčí o jeho kvalifikaci.
Článek Leleky byl později z webu listu odstraněn, na autorově stránce v sociálních sítích ale zůstal. Šéfredaktorka listu Olesja Nosovová čtenáře upozornila, že Leleka je pouze externím komentátorem.
Skandály listu
Letadlová loď Admirál Kuzněcov, která v době spuštění na vodu nesla jméno Leonid Brežněv, je ve výzbroji ruského námořnictva zhruba 25 let, její stavba začala už v roce 1982. Předloni měla projít generální opravou, která ale byla pro nedostatek financí odložena. Měla by se uskutečnit v příštím roce.
List Komsomolskaja pravda se stal středem podobného skandálu v roce 2013, kdy jeho komentátorka Uljana Skojbedová v podtitulku svého příspěvku napsala, že „občas přijde líto, že z předků dnešních (ruských) liberálů nacisté neudělali stínítka na lampy”. Věta způsobila pozdvižení a výzvy k bojkotu novin.