Článek
List to poznamenává na konci obsáhlého magazínového textu, v němž hodnotí dosavadní působení papeže Františka. Polští duchovní podle něj začali mít problémy s novým papežem již před pěti lety, kdy zahájil svůj pontifikát. Tehdy vyšlo najevo, že chodí v obyčejných botách, odmítá si sednout do drahých limuzín nebo se přestěhovat do luxusního apartmánu.
František tehdy marně vyzýval polské duchovenstvo, aby se chovalo stejně, připomíná list. „Skromnost, poctivost a pomoc lidem v nouzi jsou Františkovými nejvyššími hodnotami, důležitějšími než tak či onak definovaná svátost,“ napsal.
Skutečnost, že se v průběhu let rozpadají platné církevní doktríny a dogmata, podle deníku „pro velkou část polského duchovenstva znamená existenční hrozbu“.
Cizí prvek v katolické církvi
Když se krakovský kněz Edward Staniek před časem modlil za rychlou a šťastnou smrt papeže Františka kvůli jeho chybám, a protože je „cizím prvkem v katolické církvi“, například tím, že podporuje muslimské uprchlíky nebo otvírá církev „rozvedeným či jiným morálním hříšníkům“, nikdo z polské hierarchie se papežovi neomluvil.
Duchovnímu, teoretikovi a pedagogovi Staniekovi, který vychoval stovky duchovních, se naopak dostalo uznání, „neboť ví, o čem hovoří, protože je odborník na Nový zákon a v něm jde hlavně o hlásání poselství Ježíše Krista“, citoval list slova Wojciecha Wegrzyniaka z Teologické fakulty Papežské univerzity Jana Pavla II. v Krakově.
„I tam křesťané pomáhali chudým, ale především svým chudým,“ zdůraznil Wegrzyniak podle deníku.