Článek
Prokuratura mu klade za vinu, že plavidlo odchýlil od kurzu a přiblížil ke břehu manévrem zvaným inchino, jímž někdy výletní lodě rozsvícenými světly a sirénami zdraví obyvatele ostrova. Loď ale narazila na útes.
Kapitán zavinil smrt 32 lidí nepřímo. Ti nezahynuli v důsledku nárazu, ale kvůli "chaosu, prostojům a chybám" při následné evakuaci. Potápějící se loď navíc Schettino opustil mezi prvními, ačkoli jako kapitán měl být tím posledním, kdo z paluby odejde.

Kapitán ztroskotané lodi Costa Concordia Francesco Schettino
Od prvoinstančního a druhoinstančního soudu dostal trest přes 16 let vězení, ačkoli mu hrozilo o deset let více. Současně má i pětiletý zákaz velet lodi a doživotní zákaz výkonu veřejné funkce. Kapitán ale považuje rozsudek za příliš tvrdý, proto se neustále odvolává.
Sám odsouzený jednání soudu nebyl přítome a nebyl ani u sebe doma, aby se vyhnul televizním kamerám.
"Čekám, že soudy konečně skončí a Schettino si odpyká trest. Nechceme nekonečný proces," prohlásila právní zástupkyně pozůstalých Alessandra Guariniová.