Hlavní obsah

Kapitán potopené Mořské panny se na poslední chvíli pokusil strhnout kormidlo

Právo, Ivan Vilček (Budapešť)

Maďarský kapitán vyhlídkové lodi Mořská panna se před tragédií prudkým manévrem pokusil vyhnout srážce s mnohem větší hotelovou lodí Viking Sigyn, vyplynulo z vyšetřování nehody. Na palubě Mořské panny bylo v době havárie 35 lidí, jen sedm z nich se podařilo zachránit.

Foto: MTI

Vyzvednutí lodě Mořská panna

Článek

Lodní neštěstí se stalo 29. května na Dunaji u Markétina mostu v Budapešti. Na palubě Mořské panny bylo 33 jihokorejských turistů a dva členové posádky. „Když kapitán vyhlídkové lodi uviděl, že ho Viking Sigyn bez jakéhokoli upozornění předjíždí zleva, pokusil se strhnout kormidlo a pokusil se srážce vyhnout,“ napsal ve čtvrtek deník Magyar Nemzet s odvoláním na výsledky vyšetřování.

Viking Sigyn narazila do zadní části Mořské panny, která se dostala pod mnohem větší loď a potopila se v průběhu sedmi sekund. „Při prohlídce vraku vyhlídkové lodi v přístavu Csepel vyšetřovatelé zjistili, že kormidlo bylo otočeno o 11 stupňů,“ konstatoval deník.

Toto video už bohužel nemůžeme přehrávat z důvodu vypršení internetové licence

BEZ KOMENTÁŘE: Zrychlený časosběr vytahování potopené lodě na DunajiVideo: Reuters

Hotelová loď vážící tisíc tun plula v době nárazu rychlostí 13 až 14 kilometrů v hodině a narazila do čtyřicetitunové vyhlídkové lodi, která plula mnohem nižší rychlostí. „Trup vyhlídkové lodě byl v zadní části do značné míry zdeformovaný a náraz doprovázel silný zvuk, který museli slyšet i na hotelové lodi,“ dodal list.

Foto: MTI

Viking Sigyn je opět v Maďarsku, kotví u Visegrádu

Ukrajinský kapitán Viking Sigyn byl obviněn ze způsobení havárie a může být obviněn také z neposkytnutí pomoci. „Hotelová loď totiž po nárazu pokračovala v plavbě a zakotvila až 800 metrů od místa nárazu,“ konstatoval Magyar Nemzet.

Foto: Zsolt Szigetvary, ČTK/AP

Snímek pořízený po zaměření sonarem ukazuje polohu potopené lodi v Dunaji.

Podle právníka Zsolta Sógora mohla hotelová loď zastavit na místě, spustit na vodu gumový člun a patrně by se podařilo zachránit víc lidí. „Je nepochopitelné, že na místě havárie nezastavila ani další hotelová loď Viking Ingvi, která plula těsně za Viking Sigyn,“ dodal právník.

Vrak Mořské panny se podařilo vyzvednout až po téměř dvou týdnech pomocí lodního jeřábu s nosností 200 tun. Záchranné akce ztěžovala vysoká hladina Dunaje a silný proud.

Související témata:

Výběr článků

Načítám