Článek
Gredzielski se v listu Gazeta Wyborcza obrací na vedoucího školícícho střediska polských vzdušných sil Anatlola Czabana, zda jsou piloti skutečně dost připravení. „Každý pilot dříve nebo později přistává za mimořádně špatného počasí. I mně se to stalo. V Taškentu byla viditelnost padesát metrů a na náhradním letišti v Alma Atě stejně.“ A zdůraznil, že ruští návodčí ho dobře navedli plynnou angličtinou.
Kapitán chce hlavně vědět, kolik hodin měli oba piloti nalétáno. Zatím bylo zveřejněno jen to, že na Tu-154 nalétal první pilot 445 hodin a druhý 194. Srovnává to se situací u aerolinek: „Když jsme přišli do Lotu, měli jsme každý nalétáno 1500 až 2000 hodin. Po patnácti letech a nalétání dalších pěti sedmi tisíc hodin přišlo povýšení na pozici druhého pilota dálkových letadel, jako byl Tu-154 a později Boeing 767. Po dalších letech a tisících hodin se pak pilot stal kapitánem.“
Zdůraznil také, že kapitán rozhoduje a že mu nemůže nikdo poroučet. Zdůraznil, že právě tak jednal kapitán stroje, kterého kritizoval Kaczyński, když mu nevyhověl a nezměnil trasu letu při cestě z Ukrajiny do Gruzie.
V jednotce, která zajišťovala dopravu vysokých státních činitelů, sloužili jen tři piloti s kvalifikací na velitele Tu-154 a jeden z nich složil zkoušky v minulém roce. S druhými piloty to bylo ještě horší. Po smrti R. Grzywna ve Smolensku zůstal v jednotce už jen jeden. [celá zpráva]