Hlavní obsah

Kamera zachytila pád mostu v Drážďanech. Další jsou zchátralé a hrozí katastrofou

Zřícení mostu Carolabrücke v Drážďanech názorně ukázalo, co se může stát, když je dopravní infrastruktura zchátralá a investice nedostatečné, píše deník Frankfurter Allgemeine Zeitung. V současné době je v Německu na 4000 dálničních mostů, které potřebují opravit, a nepočítaně těch, které jsou ve správě obcí a měst či německých drah.

Bezpečnostní kamery zachytily okamžik pádu mostu Carolabrücke v DrážďanechVideo: Verkehrsverbund Oberelbe/Fraunhofer IVI, Reuters

Článek

Společnost Autobahn GmbH spravuje, udržuje a obnovuje všechny dálnice a spolkové silnice včetně přibližně 40 tisíc mostů. Z jejich analýzy vyplývá, že v příštích deseti letech se musí bezpodmínečně renovovat přibližně 4000 mostů. Projekt opravy se relativně rychle rozběhl, letos se podle společnosti Autobahn GmbH opraví přibližně 220 mostů, píše web deníku Frankfurter Allgemeine Zeitung.

Podstatně horší situace ale panuje u mostů, které jsou ve správě měst a obcí, jichž je kolem 67 tisíc a při jejich sanaci nelze počítat s penězi ze státního rozpočtu. Bohužel, finanční kondice měst a obcí je špatná. Vloni se obcím a městům snížily rozpočty o osm miliard a propadly se do deficitu a schodky se v následujících dvou letech ještě prohloubí. Podle vedení měst a obcí prakticky nejsou peníze na nové investice. Letos se očekává prudký pokles investic do obecní výstavby.

Další německý most v havarijním stavu. V Hamburku ho raději uzavřeli pro kamiony

Evropa

Most v Drážďanech je toho příkladem. Byl postaven v sedmdesátých letech a bylo všeobecně známé, že není v dobrém stavu. Opravoval se od roku 2019 ve třech etapách, ta poslední byla naplánovaná na příští rok, a právě úsek čekající na renovaci se zřítil. Experti zkoumají důvody, domnívají se, že havárii způsobila koroze.

Foto: Reuters

Zřícený most v Drážďanech

„Bohužel, v té době byly mosty stavěny s co nejnižšími náklady. Vrstva betonu na oceli byla příliš nízká. Ocel pak rychle rezaví. Dnes by se to stavělo úplně jinak,“ řekl Hübner. Dalším problémem je, že od doby vzniku mostů se razantně navýšil provoz a nákladní automobily jsou podstatně těžší než před lety. „Mosty tak potřebují renovaci mnohem dřív, než se původně plánovalo,“ dodal šéf německého svazu stavebnictví Peter Hübner.

Devět minut před zřícením projela po mostě v Drážďanech tramvaj

Zahraniční

V podobném duchu mluví také profesor vysoké školy v Bochumi, odborník na mostní konstrukce Martin Mertens. Podle jeho slov jsou problémové všechny mosty postavené před rokem 1980. Kvůli stavebnímu boomu po druhé světové válce je v této kategorii přitom většina německých velkých mostů.

Odborníci si také ztěžují na „gigantická zpoždění renovací“. Vina stavebních firem to podle Hübnera není. Ten si už před dvěma lety v rozhovoru pro deník Frankfurter Allgemeine Zeitung stěžoval na neúnosnou byrokracii. „Pro nás není problém pracovat o víkendech nebo v noci. Ale pro veřejné zadavatele by to bylo příliš drahé a stavební dozor by nezvládal tak intenzivní nápor práce, a to ani digitálně,“ řekl Hübner.

V Drážďanech se částečně zřítil most přes Labe

Evropa
Související témata:

Výběr článků

Načítám