Článek
Podle databáze námořní dopravy Equasis plavidlo vlastní společnost Hai Kuo Shipping 2015B, která je registrovaná v hongkongském rejstříku společností, píše Helsingin Sanomat (HS).
Server dále uvedl, že finanční výkazy této společnosti dokazují, že ji vlastní společnost ICIL Maritime Leasing, kterou zase vlastní společnost ICBC Leasing. A právě tu podle HS vlastní čínský stát. Společnost působí v mnoha odvětvích jako letectví, výstavba infrastruktury nebo obchodní námořní doprava.
Podle Helsingin Sanomatu měla loď převážet hnojiva z Ruska.
Finská televize Yle uvedla, že provozovatelem lodi je bulharská společnost Navigation Maritime Bulgaria. Její generální ředitel Aleksandăr Kalčev přiznal, že plavidlu spadla kotva na dno v Baltském moři. Podle něj ovšem nešlo o úmyslné poškození kabelu, kotva se totiž podle něj uvolnila nedopatřením na rozbouřeném moři. Odmítl, že by šlo o sabotáž.
„Posádka byla prověřena, aby pomohla s vyšetřováním. Situace je nyní klidná,“ uvedl podle Yle Kalčev.
Ředitel tuto skutečnost přiznal na tiskové konferenci několik hodin poté, co švédská televize TV4 uvedla, že kotva má na sobě známky poškození.
K poškození podmořského kabelu mezi lotyšským přístavem Ventspils a švédským ostrovem Gotland došlo v neděli kolem jedné hodiny ráno. Po několika hodinách podezřelou loď zabavily švédské úřady.
Podobný incident se stal na konci prosince, kdy loď Eagle S ruské stínové flotily plující pod vlajkou Cookových ostrovů poškodila podmořský kabel EstLink 2 spojující Finsko a Estonsko. Podle vyšetřování loď shodila kotvu do vody a táhla ji desítky kilometrů, než zasáhla kabel.