Článek
„Jeden z devíti strojů AWACS ruských vzdušných sil za 330 milionů dolarů (7,4 miliardy korun) byl zničen drony. Účastníky operace jsou Bělorusové zapojení do plánu Vítězství. Nyní jsou v bezpečí za hranicemi země,“ uvedl Azarau k útoku na letoun A-50 na běloruském vojenském letišti Mačuliščy. To leží 12 kilometrů od Minsku.
Skupinu BYPOL mají tvořit bývalí příslušníci běloruských sil, kteří odmítají vládu prezidenta Aleksandra Lukašenka.
Azarau dále uvedl, že kolem deváté ráno byly slyšet na letišti dva výbuchy a letoun byl zasažen na dvou místech.
⚡️A DRLO A-50 aircraft was blown up in Machulyshchi, – the BYPOL organization reports.
— FLASH (@Flash_news_ua) February 26, 2023
According to BYPOL, the front and center parts of the aircraft, the avionics and the radar antenna were damaged. pic.twitter.com/bHxVyQys87
Další podrobnosti uvedla běloruská skupina Hajun, která monitoruje provoz na běloruských letištích a pravidelně informuje o startech Berijevů A-50 i třímachových MiGů-31 schopných nosit hypersonické střely Kinžal.
Hajun uvedl, že se od rána objevovaly zprávy o zásazích běloruské dopravní policie na silnicích u letiště.
Podle něj byla u letiště nalezena taška s dálkovým řízením dronů. Server EurAsia Times dodal, že je útok vyšetřován jako teroristický.
Berijev A-50U s imatrikulací RF-50608 byl poškozen v přední a střední části, přičemž byla poškozena i anténa radaru. Stroj působil na letišti od 3. ledna, kdy vystřídal jiný stroj téhož typu.
According to the Belarusian Hajun, A-50U AEW&C aircraft of the Russian Aerospace Forces was attacked with 2 drones in Machulishchy. According to BYPOL, the organizers of the sabotage are already abroad and safe.
— Belarusian Hajun project (@Hajun_BY) February 26, 2023
1/3 pic.twitter.com/a12hRXhG8o
Berijev A-50U slouží jako letoun včasné výstrahy a umožňuje monitorovat i dění za hranicemi do vzdálenosti 230 kilometrů, v případě lodí až do 400 kilometrů. Sledovat může až 230 cílů současně.
Jde o odpověď na americké stroje Boeing E-3A Sentry. Nad trupem čtyřmotorového transportního Iljušinu Il-76 je namontován velký disk radaru Šmel s rotující anténou.
Stroj byl vyvinut na konci sedmdesátých let a ve službě je od půlky osmdesátých let. Celkem jich byly vyrobeny čtyři desítky. V novém tisíciletí byl modernizován na verzi A-50U, která má digitální avioniku. Na palubě stroje bývá 15 až 20 lidí, především operátorů radaru.
Rusko má v současné době ve výzbroji jen devět Berijevů A-50, přičemž pouhých šest je v modernizované verzi U, uvedl Hajun.
Jiné zdroje uvádějí sedm modernizovaných strojů a asi patnáctku zařazených ve stavu letectva. Rusko má nedostatek těchto strojů, protože se mu nedaří zavést do výzbroje náhradu v podobě stroje Berijev A-100.