Článek
Zuckerberg před schůzkou připustil, že dobrá pravidla nastavená vládami mohou dlouhodobě internetovým firmám prospět. Na setkání s Jourovou, výkonnou místopředsedkyní komise Margrethe Vestagerovou a komisařem pro jednotný trh Thierrym Bretonem dva dny před zveřejněním nových digitálních pravidel EU.
Jimi chce Vestagerová mimo jiné zajistit ochranu soukromí či vyloučit diskriminaci v souvislosti s rozvojem umělé inteligence. Internetové firmy, jejichž šéfové si v posledních týdnech v Bruselu podávají dveře, se obávají, aby nové standardy neomezovaly inovace.
Konec dezinformací? Facebook spustil v Česku a na Slovensku program prověřování zpráv
"Myslím, že dobrá regulace může ublížit podnikání Facebooku v krátkodobém výhledu, ale v delší perspektivě bude lepší pro všechny včetně nás," napsal Zuckerberg před setkáními v listu Financial Times.
Odolnější vůči manipulacím
Tématem jeho jednání byly rovněž dezinformace a manipulační politické kampaně, proti jejichž šíření hodlá letos v rámci nového akčního plánu unijní exekutivy vytáhnout do boje Jourová.
"Shodli jsme se na potřebě větší transparentnosti dat a algoritmů, díky které by měla být společnost odolnější vůči online manipulacím," uvedla Jourová po schůzce.
Kriminalita na Facebooku roste. Náprava je v nedohlednu
Přístup společnosti Facebook k ochraně soukromí se předloni dostal do centra pozornosti po zprávě, že analytická společnost Cambridge Analytica neoprávněně získala informace o desítkách milionů uživatelů jeho sítě a využila je mimo jiné při vývoji softwarových nástrojů pro podporu volební kampaně Donalda Trumpa.
Nespoléhejte jen na úřady
Facebook tvrdí, že za poslední léta v ochraně soukromí uživatelů výrazně pokročil. Na víkendové bezpečnostní konferenci v Mnichově Zuckerberg řekl, že jeho společnost smaže každý den více než milion falešných profilů a v poslední době odhalil na 50 koordinovaných dezinformačních kampaní, například z Ruska, Ukrajiny nebo Íránu.
Jourová v pondělí prohlásila, že Facebook sice začal v tomto ohledu uvažovat způsobem "více sladěným s evropským přístupem", stejně jako další firmy však podle ní nemůže spoléhat pouze na regulace ze strany úřadů.
"Facebook se nemůže zbavit veškeré odpovědnosti. I když přijdeme s nařízeními, nikdy nevyřeší všechny problémy," podotkla Jourová s tím, že sama firma se musí rozhodnout, zda chce být "silou dobra či zla".