Hlavní obsah

Jemnější náborová kampaň. Ukrajina láká dobrovolníky na možnost výběru

Ukrajina se snaží nalákat dobrovolníky do armády novou jemnější kampaní, uvádí agentura Reuters. V jejím popředí jsou místo vojáků samotných náboráři z nových náborových center ozbrojení laptopy a brožurami. Jako nové velké lákadlo nabízí ukrajinská kampaň dobrovolníkům právo vybrat si, v jaké roli chtějí sloužit i jak dlouho.

Foto: Reuters

Reklama ukrajinských ozbrojených sil

Článek

K tomuto kroku obranné úřady a vojenské jednotky přistoupily poté, co tempo náborů výrazně omezil veřejný skepticismus, uvádí dále Reuters. Kampaň vedená přes webové portály nabízející práci, billboardy i sociální média vsází hlavně na element, jehož se civilistům za válečného stavu moc nedostává, a tím je možnost výběru.

Kandidáti si mohou vybrat jednotku, ve které budou sloužit, jak dlouho budou sloužit, i roli, kterou budou zastávat. Například 93. mechanizovaná brigáda ve stylové reklamě šířené přes internet krajany ujišťuje, že „Každý na to má!“, a ukazuje jim šéfkuchaře, jenž se stane polním kuchařem, a traktoristu, který svůj traktor vymění za tank.

Zástupkyně ministra obrany Natalia Kalmykovová uvedla, že armádní plánovači shledali, že dát lidem nějakou možnost výběru je pro nalákání do armády v demokratické zemi klíčové. „Lidé, kteří nyní přicházejí bránit naši zem, nejsou ti, kdo si armádu vybrali jako kariéru; jsou to civilisté,“ řekla v rozhovoru. „A civilisté jsou zvyklí, že si mohou vybrat.“

Ukrajincům v odvodovém věku už jejich konzuláty v zahraničí nepomůžou. Leda s cestou domů

Evropa

Kyjev se momentálně zoufale snaží doplnit své vyčerpané jednotky, jež podél tisíc kilometrů dlouhé frontové linie čelí ruské přesile nejen v počtu vojáků, ale i v počtu zbraní. Původní vlastenecký příliv dobrovolníků, kteří se k armádě přidali po ruské invazi v únoru 2022, již vyschl.

Vláda země už také uznala, že se náborové snahy potýkají s komplikacemi, tisíce lidí se snaží odvodům vyhnout a někteří se raději pokouší o útěk do zahraničí, než aby „nasazovali krk“ v zákopech.

Mobilizační zákon, jenž vejde v platnost v květnu, požaduje, aby muži s úřady aktualizovali svá náborová data, ale na základě veřejné nevole z něj byly přísné tresty pro ty, kteří se budou mobilizaci nadále vyhýbat, vynechány.

Ukrajinec na matraci přeplul Dněpr do Běloruska. Skončil před soudem

Evropa

Nový civilní přístup

Od půlky února se na Ukrajině otevřelo 13 nových náborových center a podle ministerského poradce Oleksije Beževce, jenž je za tuto iniciativu zodpovědný, vláda plánuje toto číslo do poloviny roku zvýšit na 30. Spolupracuje také se čtyřmi komerčními náborovými firmami. První otevřené centrum ve Lvově dle jeho slov za první měsíc provozu navštívilo přibližně 300 lidí, ačkoliv neuvedl, jestli se k armádě kdokoliv z nich přidal.

Sám pak uznal, že tyto plány stále nejsou pro armádu „magickým lékem“. Ohledně nově poskytované možnosti výběru pak řekl, že je rozmanitost pozic, které je potřeba zaplnit, tak široká, že na tom, co si lidé vyberou, příliš nezáleží. „Hlavním cílem je dát lidem šanci zdolat svůj strach a vstoupit do armádní sféry,“ řekl Beževec.

Armádní specialista z Carnegieho nadace pro mezinárodní mír Michael Kofman shledal, že je nová náborová kampaň pro ukrajinskou armádu pozitivní, ale nebude rozhodující, protože vážné nedostatky vojáků může plně vyřešit jen mobilizace. „Armáda k udržení bojů potřebuje pravděpodobně stovky tisíc mužů, obzvlášť pěchoty, ke které se nejspíš dobrovolně přidá málokdo, protože jde o tu větev, jež utrpí nejvíc ztrát,“ vyhodnotil situaci.

Zelenskyj podepsal nový mobilizační zákon. Armádě chybějí vojáci na frontě

Zahraniční

Ztracená důvěra

Ukrajinské konskripční snahy dle Reuters nejvíce ovlivnily zprávy lokálních médií o korupci, úředním útlaku a administrativní neschopnosti. Ukrajinská sociální média jsou pak zaplavena videy strážníků odchytávajících lidi na ulici nebo vrážejících lidem do domů. „Někde, v nějakou chvíli, se ztratila důvěra. Teď je naším úkolem ji obnovit,“ prohlásil Beževec.

Mezi běžné obavy spjaté s vojenskou službou patří neadekvátní výcvik, chabí velitelé a nevymezená délka služby. Vyplývá to z únorového průzkumu kyjevské výzkumné agentury Info Sapiens, podle nějž je ze 400 dotazovaných mužů vhodných k nástupu do armády v případě povolání připraveno sloužit jen 35 %.

Kyjev nezveřejňuje počty branců ani dobrovolníků, protože je považuje za citlivé informace. Nedostatky v mobilizaci ovšem již uznal i prezident země Volodymyr Zelenskyj, jenž kvůli zprávám o korupci a útlaku v srpnu propustil šéfy oblastních náborových kanceláří.

Na Ukrajině bují obchod s falešnými „modrými knížkami“. Zatočíme s tím, hlásí Zelenskyj

Zahraniční

Ztrojnásobení počtů

Podle Beževce je cílem nové náborové kampaně ministerstva obrany ztrojnásobení počtu dobrovolníků. Do budoucna by pak měli dobrovolníci tvořit alespoň třetinu ukrajinských ozbrojených sil. Na portálech nabízejících zaměstnání zatím prý armáda avizovala 10 tisíc míst a na ta se jim údajně přihlásilo 100 tisíc zájemců.

Stejně jako jakékoliv jiné nabídky práce uvádějí ty od armády seznam pracovních povinností, požadavků a benefitů. Měsíční plat se pak v přepočtu pohybuje mezi 11,9 a 71,2 tisíce korun. Nejkratší nabízená smlouva je na tři roky nebo do konce stanného práva.

Podle CEO jednoho z těchto portálů Lobby X Vladyslava Grezieva je účelem, aby si lidé sami vybrali jednotku, ve které chtějí sloužit a kde se jejich schopnosti maximálně využijí. „To, že dostanete dobré zbraně, je skvělé, ale všechny je používají lidé,“ řekl.

Velká skupina mladých. Zelenskyj podepsal zákon snižující věk pro mobilizaci

Evropa

Jednotky přebírají iniciativu

K centrálně řízeným náborovým snahám se přidávají též iniciativy jednotlivých jednotek. Po městech napříč Ukrajinou se tak objevují billboardy propagující specifické brigády i některá menší uskupení. Mezi ty nejprominentnější patří 3. samostatná útočná brigáda, která láká nejen úspěchy na bojišti, ale i prostřednictvím neustále zlepšovaných náborových strategií.

Tato brigáda je kompletně složená z dobrovolníků a proslula elegantní prezentací na sociálních médiích. Ta zahrnuje poutavá videa z fronty natáčená z pohledu první osoby a časté výstupy zdánlivě nadlidských bojovníků s barvitými příběhy.

Minulý měsíc tato brigáda podnikla propagační cestu po Ukrajině, v rámci níž vzdělávala civilisty o vojenské službě a nabírala nové členy. Reportéři Reuters se k ní přidali na návštěvě středoukrajinského města Kropyvnyckyj. Tam vojáci brigády odpovídali na otázky kolemjdoucích a nabízeli jim účast v týden dlouhém výcvikovém kurzu, kde si mohou vyzkoušet své schopnosti. Během dvou dnů s účastí v kurzu souhlasilo dvacet lidí.

Další dva bojovníci navštívili střední školu, kde bavili náctileté převážně komediálně, ale upozorňovali též na chmurnou skutečnost války a zdůrazňovali význam disciplíny a připravenosti.

Jeden z těchto bojovníků, jemuž se říká Býk, uvedl, že úspěch brigády může být pro ostatní jednotky těžké napodobit, protože se 3. samostatná brigáda vyznačuje nacionalistickou ideologií. Klíčovým pro přilákání většího počtu Ukrajinců do služby ovšem podle něj je častý a upřímný kontakt. „Je to běh na dlouhou trať,“ dodal.

Máte na to 10 minut. Ukrajinci ukázali, jak vyhnali Rusy z Andrijivky

Válka na Ukrajině

Výběr článků

Načítám